De Bloemenvloek

Recensie De Bloemenvloek door Fany van Hemelen:
De Bloemenvloek is niet enkel een bijzonder sprookje, maar is een geschenk waar iedereen, jong of oud, van kan genieten.

De Bloemenvloek valt onmiddellijk op door zijn magnifieke hardcover. Toch valt je mond pas open als je het boek opent, omdat er dan een magische wereld met een donker kantje, bladzijde per bladzijde, tot leven komt. Geert van der Pol heeft het moderne sprookje, volledig met de hand, met pen en inkt getekend en heeft de illustratie vooraan speciaal voor mij gemaakt wat ik zag toen ik het boek in mijn handen kreeg. Op die dag zag ik hoe een kunstenaar een wondermooi verhaal omtoverde in een boek dat je echt in je kast wilt hebben staan.

Natuurlijk was ik extra nieuwsgierig toen om het verhaal zelf te gaan lezen. Hoewel mijn respect en bewondering groot was voor deze prestatie, besloot ik onmiddellijk om volledig onbevangen en zoals altijd eerlijk mijn mening te geven, hoe mooi de verpakking ook was.

Door de prachtige illustraties in combinatie met het sprookje over de prinses uit de diepzee, die een heel speciale taak te vervullen heeft, word ik al snel meegenomen in deze speciale wereld. Kleine details en een bijna poëtische tekst zorgen dat dit mysterieuze verhaal van begin tot eind je aandacht heeft. Het is dus snel duidelijk dat dit boek naast de aparte uitvoering ook op het vlak van de inhoud heel wat te bieden heeft.

“Meeuwen scheerden boven haar hoofd, een briesje kietelde haar en op haar huid voelde ze de zachte stralen van de zon die nooit tot de diepzee door konden dringen. De bovenzeese plek kwam haar vaag bekend voor, maar de herinnering eraan zat verborgen, als in een donker hoekje in de krochten van hun onderwaterpaleis.” -Mischa van Broekhoven

Mischa van Broekhoven heeft gespeeld met woorden en haar fantasie verweven in een verhaal vol symboliek en de eeuwige strijd tussen donker en licht. Nee hoor, dit boek is geen verhaal zoals er dertien in een dozijn zijn. Het is de unieke samensmelting van een speciale vertelling met weergaloze en gedetailleerde pentekeningen, die alle figuren echt doen worden en me soms doen denken dat ze uit het boek springen en voor mijn ogen echt worden. Deze tekeningen lopen overal door en zo krijg je soms een scène die gewoon uitgestrooid wordt over twee bladzijden of die je als je het boek vastpakt een ander beeld geven dan je eerst zou denken. De tekst is ook overal aanwezig en loopt afwisselend schuin, dan weer recht of altijd anders dan verwacht, maar alles is zo mooi in balans dat ik echt mijn ogen uitkijk. Door de ongewone creatieve aanpak is dit sprookje meer dan een verhaal geworden.

Dit boek is een mooi cadeautje om te geven, om te krijgen of zelfs voor jezelf te kopen. Elke keer ga je nieuwe dingen ontdekken, als je je laat meevoeren in de betoverende wereld van het veertienjarige zeemeisje en je gaat altijd opnieuw met bewondering dit boek dichtslaan en zuchten bij al dat moois. De Bloemenvloek is zeker een boek om aan de Sint of Kerstman te vragen en het is een perfect verjaardagscadeau. Als je graag wilt dat je boek echt van jou en anders is, dan bestel je het via de webshop van Celtica Publishing en vraag je om het te laten signeren door Geert.

Weet je, soms zegt men dat een componist een prachtige symfonie heeft geschreven. Dan durf ik te zeggen dat De Bloemenvloek een weergaloze compositie is van woord en beeld. Het gevoel dat dit sprookje oproept bij mij, waarbij het zeemeisje aangetrokken wordt door een duistere kracht en het stilaan onmogelijk wordt om die roep te weerstaan, is onmogelijk te beschrijven.

Nadat ik naast de geweldige presentatie de inhoud van dit sprookje meekreeg, dat begint vanuit een klein zeegrasbloemetje, wacht ik nu ongeduldig op meer van dit. De Bloemenvloek kan ik niet anders dan aanraden, door alle liefde en creativiteit die in dit sprookje verstopt zit.

★★★★★
Titel: De Bloemenvloek | Leesfragment | Auteur: Mischa van Broekhoven | Uitgeverij: Celtica Publishing | Categorie: Mythes, Sprookjes| Uitvoering: hardcover | 88 pagina’s | ISBN13: 9789493158054 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 15-10-2019 | Prijs: €21,95 | Bestellen