De vrouwe van Myrdin

Recensie De vrouwe van Myrdin door Fany van Hemelen:
Cathinca van Sprundel verrast met dit young adult debuut waarin ze een fascinerende en magische wereld op papier tovert die echt leeft.

Airys, sinds zeven jaar boodschapper voor koningin Aranrod, staat voor een moeilijke opdracht. Jaren geleden kwam ze, samen met haar moeder, hulp vragen op kasteel Caer Rhoslyn toen Dyfed, hun dorp, verdween. Het prinsdom hulde zich in een mist en Airys raakte alles kwijt aan de duistere wezens van de Andere Wereld. Nu, na haar jaren trouwe dienst, moet de koningin hun afspraak nakomen en haar geven waar ze recht op heeft. Verbijsterd ontdekt ze dat Aranrod haar belofte wel nakomt, maar dat ze een verraderlijke oplossing bedacht heeft. Dyfed lijkt verloren voor Airyn en ze wordt de eigenares van het spookeiland Myrdin. Deze plaats zou bewoond worden door vreemde en vaak gevaarlijke magische wezens. Hier wil niemand zijn en overleven hier is misschien zelfs onmogelijk. Airys besluit na haar verbanning naar dit vreselijke oord alles op alles te zetten om wraak te nemen op de wrede koningin en later haar geliefde Dyfed terug te veroveren.

Gelukkig krijgt de rebelse tiener, die er na de dood van haar moeder helemaal alleen voor staat, hulp van Shona. Deze oudere vrouw verlaat Caer Rhoslyn om Airys te beschermen. Samen starten ze dit mysterieuze avontuur waar ze al snel te maken krijgen met allerlei rare bedreigingen. Myrdin maakt zijn reputatie als vervloekt eiland waar en lijkt niets van zijn nieuwe bewoners te moeten hebben. Shona is Airys haar reddende engel vol humor en inventiviteit om het gevaar op het eiland te verslaan. Door een onverwachte ontmoeting met Waldrun wordt hun geduld eerst zwaar op de proef gesteld, maar al snel wordt deze lieve en wonderlijke jongen hun partner en samen bouwen ze aan hun toekomst op Myrdin.

Stilaan ontwikkelt het jonge meisje Airys zich tot een stoere en vastbesloten vrouw. Myrdin, dat ze eerst haatte, wordt haar magische plaats en geconfronteerd met haar zware verleden en allerlei geheimen moet ze de juiste weg zoeken. Door vallen en opstaan leert ze niet alleen vriendschap en liefde kennen maar ook zichzelf.

Natuurlijk is het maar de vraag hoe alles verder verloopt, want Dyfed is behekst door magie en deze duistere krachten zijn overal aanwezig. Wanneer iemand wensen gebruikt, hebben die immers altijd een hoge prijs.

Airys heeft een idee over wie de vijand is, maar wie is echt te vertrouwen in deze versplinterde wereld? Kan ze samen met haar soulmates de vijand verslaan en terugkeren naar haar sprookjesleven of is de duistere magie sterker?

Wat heb ik genoten van dit sprookjesachtige fantasyverhaal met zijn heerlijke personages. De auteur slaagt erin om oude verhalen om te toveren in een hedendaagse vertelling en door haar beeldende schrijfstijl reis ik echt rond in haar magische wereld.

Door het spannende begin van De vrouwe van Myrdin, waarbij boodschapper Airys al haar vindingrijkheid en dapperheid moet tonen, zat ik onmiddellijk in het verhaal.
De combinatie van de vertaling van de Welshe legenden naar deze moderne plot met de eigenwijze Airys en haar fantastische bondgenoten en slimme vijanden zorgt voor een sprankelend verhaal. Door de vlotte schrijfwijze, de geweldige hoofdrolspelers en de intrigerende worldbuilding is dit een meeslepend verhaal geworden dat ik in één ruk uitlas. Misschien had ik de karakters nog graag wat meer uitgewerkt gezien, maar rekening houdend met de doelgroep en de ruimte voor een vervolg vind ik dit magische verhaal een aanrader.

Als volwassene heb ik dit boek ontzettend graag gelezen en het is, ook voor oudere lezers, door zijn onverwachte plottwists en de sprookjesachtige setting een aangename verrassing.

Hou je van magie verpakt in een avontuurlijk verhaal met thema’s als vriendschap, liefde en vertrouwen en verdwijn je graag in een andere wereld, dan is dit een boek voor jou.

★★★★
Titel: De Vrouwe van Myrdin | Auteur: Cathinca van Sprundel | Uitgeverij: Dutch Venture Publishing | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback | pagina’s | ISBN13: 9789492585288 | Verkrijgbaar sinds: 2018 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 20-09-2019 | Prijs: €15,- (E-book €4,99) | Bestellen