Meermintranen

Recensie Meermintranen door Sandra Hutchison:
Liefde transformeert

De vrijgevochten Rosalie runt een restaurant en woont samen met haar vriendin. Wanneer haar oma overlijdt, komt haar wereldje op zijn kop te staan. Rosalie reist samen met haar moeder af naar het huisje van haar oma dat grenst aan een groot meer. Rosalie voelt zich enorm aangetrokken tot het meer. De parels in het water trekken haar aandacht, maar zodra ze het water aanraakt, lijkt haar lichaam te transformeren. Is ze haar verstand verloren of is hier meer aan de hand?

De auteur K.T. Sterling hield van jongs af aan al van fantasieverhalen. Zij zorgden voor de troostrijke momenten tijdens de moeilijke periodes in haar leven. Uiteindelijk besloot ze om zich volledig op het schrijven van fantasieverhalen te storten. Meermintranen is haar debuutroman. Sterling heeft een luchtige manier van schrijven. Het verhaal in dit debuut leest gemakkelijk en de personages intrigeren genoeg om het snel uit te willen lezen.

Meermintranen is een fantasievol verhaal dat zich afspeelt in Noorwegen. Het verhaal draait voornamelijk om een jonge vrouw die door een vervelend misdrijf erachter komt dat haar ouders niet haar echte ouders zijn en dat haar ware familie op een wel heel bijzondere plek leeft, onder water. Rosalie blijkt namelijk een meermin te zijn. Gelukkig neemt haar adoptie-familie het nieuws dat hun dochter eigenlijk een meermin is, goed op. Al de mensen die Rosalie in vertrouwen durft te nemen, geloven haar vrijwel direct, iets wat een tikkeltje ongeloofwaardig overkomt.

Het bijzondere verhaal speelt zich deels boven – en deels onder water af. In de nuchtere wereld zoals wij die kennen, wordt Rosalie geschaduwd door een rechercheur die haar verdenkt van de moord op haar oma. Onder water leert Rosalie een heel nieuwe wereld kennen en ontdekt ze een groot en gruwelijk familiegeheim.

K.T. Sterling lijkt met Meermintranen alles uit de kast te hebben willen halen om te laten zien dat ze kan schrijven. Daar is ze zeker in geslaagd. Persoonlijk had ik alleen graag gezien dat ze voor dit verhaal enkel voor het fantasy-genre had gekozen. Het detectiveachtige gedeelte ontnuchtert, waardoor de magie van de onderwaterwereld deels ontkracht wordt en dat is jammer.

Desalniettemin heb ik genoten van Meermintranen en zou ik graag meer van deze auteur willen lezen. Een geslaagd boek om jezelf voor een paar uurtjes in te verliezen en (ondanks dat het hoofdpersonage zelf een stuk ouder is) vooral een aanrader voor jongeren van 12 tot 15 jaar.

★★★
Titel: Meermintranen | Subtitel: Liefde transformeert | Auteur: K.T. Sterling | Uitgeverij Storyland | Categorie: young adult, fantasy | Verkrijgbaar als: hardcover | 284 pagina’s | ISBN13: 9781916268593 | Verkrijgbaar sinds: december 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 01-02-2021 | Prijs: €22,00 | Bestellen