Recensie Mermaid door Sheila Vermeulen:
Dromen van het onmogelijke

Mermaid – Dromen van het onmogelijke van Louise O’Neill is niet het lieflijke sprookje dat je misschien bij de titel verwacht, maar een geslaagde, eigentijdse en enigszins duistere her-vertelling van De Kleine Zeemeermin.

Mermaid vertelt over de zeemeermin Gaia, ook wel Muirgen genoemd. Gaia is de jongste en mooiste dochter van de tirannieke Zeekoning. Zij groeit op in een onderwaterwereld waar zeemeermannen heersen en zeemeerminnen te horen krijgen dat alleen hun schoonheid telt. Gaia zal op haar zestiende verjaardag worden uitgehuwelijkt aan de zeemeerman Zale, die veel ouder is en (net als haar vader) een tiran.
Maar het verhaal van Gaia begint op de dag dat zij vijftien wordt.

“Ik heb op deze dag gewacht. En nu is hij eindelijk aangebroken. Ik ben vijftien en ik mag boven water komen.”

Gaia droomt al zo lang ze zich kan herinneren van de dag dat ze boven water mag. Nu ze vijftien is, is het eindelijk zover en hoopt ze uit te kunnen zoeken wat er met haar moeder is gebeurd. De moeder die haar Gaia heeft genoemd en die verdween toen zij een jaar oud was. Gaia heeft heel veel vragen. Maar goede zeemeerminnen stellen geen vragen, ze zijn stil en doen wat hun gevraagd wordt. Daarom heeft Gaia haar hoop gevestigd op boven. Misschien kan ze daar de antwoorden vinden die ze al zolang zoekt.

Tijdens haar bezoek aan boven ziet Gaia hem, Oliver, de mooiste jongen die ze ooit gezien heeft. Ze wordt verliefd op de mensenjongen en kan alleen nog maar aan hem denken. Wat heeft Gaia over om bij Oliver te kunnen zijn en is de bovenwereld wel echt zoveel mooier dan haar eigen wereld?

Mermaid komt langzaam op gang. In het begin wordt veel aandacht besteed aan de hiërarchie in de onderwaterwereld. Louise O’Neill is gedetailleerd in haar beschrijvingen waardoor ze je bij sommige duistere delen in het verhaal kippenvel weet te bezorgen. De hoofdpersoon Gaia is soms naïef en vertrouwt vooral op haar uiterlijk maar ze heeft ook nooit iets anders geleerd dan dat ze mooi is maar verder geen waarde heeft. Door de uitgebreide opbouw aan het begin van het verhaal krijg je meer begrip voor Gaia en de manier waarop ze de dingen aanpakt. Alhoewel je haar af en toe best een duwtje in de rug zou willen geven.

In de tweede helft wordt Mermaid spannender, gebeurt er meer, krijgt het verhaal meer inhoud en kan je het boek nog maar moeilijk wegleggen. Louise O’Neill raakt met haar vertelling van Mermaid ook voorzichtig hedendaagse thema’s aan zoals onrealistische schoonheidsidealen, acceptatie en leren opkomen voor jezelf. Maar Mermaid is vooral gewoon een fijn fantasieverhaal waarbij vooral de tweede helft het boek voor mij naar vier sterren heeft getild.

★★★★
Titel: Mermaid | Auteur: Louise O’Neill | Uitgeverij: Young & Awesome – Leopold | Categorie: Young Adult | Uitvoering: paperback of E-book | 272 pagina’s | ISBN13: 9789025876395 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2018 |Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 05-02-2019 | Prijs: €18,99 | Bestellen