Mijn hart van ijs

Recensie Mijn hart van ijs door Sandra Hutchison:
Soms ligt het antwoord in het verleden

Magda woont met haar familie in een valleidorpje in Oostenrijk. Hoewel de tijd ook daar niet heeft stilgestaan, houden ze zich nog wel vast aan eeuwenoude tradities en legendes. Zo geloven de meeste bewoners van het dorp dat er nog altijd een vloek over het dorp heerst. Ieder jaar tijdens carnaval zijn de bewoners bang dat er weer kinderen zullen verdwijnen, iets wat in het verleden al meerdere keren gebeurd is. Wanneer Magda’s broertje Tobias daadwerkelijk tijdens carnaval vermist wordt, verzamelt Magda al haar moed en gaat ze in de bittere kou op zoek naar haar broertje. Zal ze hem op tijd weten te vinden?

Mijn hart van ijs is het nieuwste boek van auteur Jen Minkman (1978). Ze schreef al een flink aantal fantasy-boeken en met succes. Jen Minkman heeft een vrij beeldende manier van schrijven en haar personages zijn intrigerend. In dit verhaal draait het voornamelijk om Magda. Zij is in haar dorp een echt buitenbeentje. Sommige klasgenoten zijn zelfs een beetje bang van haar, omdat ze over magische krachten zou beschikken. Magda heeft daar zelf zo haar twijfels over, maar wanneer ze noodgedwongen het kwaad op moet zoeken, komt ze er al snel achter dat ze meer kan dan ze ooit voor mogelijk hield.

Jen Minkman weet de lezer met gemak in dit fantasierijke verhaal te trekken. Het geheel voelt aan als een modern luchtig sprookje met een vleugje romantiek. Een sprookje inclusief een heks, een magische wereld, een spookachtig kasteel en een knappe prins. Toch hadden er wat mij betreft nog veel meer magie en fantasievolle personages in het verloop van het verhaal mogen verschijnen.

Zo moet Magda tijdens haar zoektocht naar haar broertje een lange wandeling maken door de sneeuw. Een tocht door een voor haar onbekende wereld, maar tijdens deze barre tocht komt ze nagenoeg niemand tegen. Een gemiste kans, deze wandeling had best wat spannender en magischer gemogen.

Toch intrigeert het verhaal rondom de onverklaarbare verdwijningen en het mysterie rondom een oude heks en een kasteelheer meer dan voldoende. Ik ben dan ook erg enthousiast over dit young adult boek dat zeer waarschijnlijk bij een hoop jongeren (vanaf een jaar of 12) in de smaak zal vallen. Mijn hart van ijs is een magisch fantasieverhaal waarin de liefde voor familie en echte vriendschap een grote rol spelen.

★★★★
Titel: Mijn hart van ijs | Auteur: Jen Minkman | Hamley Books Uitgeverij | Categorie: young adult, mythologie | Leeftijd: 12 plus | Uitvoering: hardcover | 380 pagina’s | ISBN13: 9789463967457 | Verkrijgbaar sinds: 04-11-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 25-11-2020 | Prijs: €18.99 | Bestellen