Stille duisternis

Recensie Stille Duisternis door Sandra Hutchison:
Als de kleur uit de wereld verdwijnt

Bij Vera thuis is het niet altijd even gezellig. Haar vader is een norse man en de houding van haar onderdanige moeder maakt het er niet gezelliger op. Dan is er ook nog haar rebelse broer die de spanning thuis flink weet op te voeren. Ook haar vrienden hebben te maken met de nodige problematiek en Vera probeert er zoveel mogelijk voor hen te zijn. Al het drama om haar heen is soms best zwaar. Gelukkig kan ze zichzelf verliezen in het schilderen van bloemen, waardoor ze alle ellende even kan vergeten. Maar wanneer het duister wereldwijd letterlijk om zich heen grijpt en het licht verdwijnt, blijkt ook het schilderen niet meer voldoende. Vera zal de confrontatie aan moeten gaan.

De Brabantse Fenneke Zwaaneveld (1985) laat met haar debuut Stille Duisternis zien dat ze kan schrijven. Ze is een natuurtalent en heeft potentie om een groot schrijfster te worden. Toch is haar debuut niet heel sterk en dat is jammer. De dramatische wendingen in het boek zijn interessant, maar wat mij betreft was het beter geweest om er een enkel onderwerp uit te kiezen voor dit verhaal en dit flink uit te diepen. Nu mis ik het realisme in het geheel, het is te veel van het goede. Ik had zo graag meer gelezen over de achtergrond van de personages. Bijvoorbeeld over de depressieve Danny en de beweegredenen van de twee vaders uit het verhaal met hun onsympathieke gedrag.

Dankzij de eenvoud in haar woordenkeus leest het verhaal erg gemakkelijk weg. Jongeren vanaf een jaar of twaalf tot een jaar of vijftien zullen het verhaal zeker weten te waarderen. Auteur Fenneke heeft met Stille Duisternis een dappere poging gedaan om een realistisch overkomend drama neer te zetten met een vleugje fantasie. Hier is ze deels in geslaagd. Hoewel ik de symboliek van het fictieve gedeelte in het verhaal zeker kan waarderen, had ze dit beter achterwege kunnen laten. Het verhaal heeft dit namelijk helemaal niet nodig.

Ondanks dat het verhaal de diepgang mist die ik had gehoopt aan te treffen, ben ik toch geraakt door dit debuut. Juist het feit dat de personages mij zodanig intrigeren dat ik meer over hen te weten had willen komen, is voor mij een teken dat Fenneke Zwaaneveld de lezer echt voor zich zou kunnen winnen. Zij is zeker een auteur die ik zal blijven volgen, omdat ik nieuwsgierig ben naar haar ontwikkeling op schrijfgebied.

★★★
Titel: Stille Duisternis | Leesfragment | Auteur: Fenneke Zwaaneveld | Hamley Books Uitgeverij | Categorie: Young Adult | Uitvoering: hardcover | 300 pagina’s | ISBN13: 9789463967556 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 09-12-2020 | Prijs: €18.99 | Bestellen