Elke seconde telt

Recensie Elke seconde telt door Soraya Latten:
Elke seconde telt gaat verder waar 1 seconde ophield. Doordat het boek een vervolg is, kan de recensie spoilers bevatten over het eerste boek.

Het is Charlie en Nat niet gelukt om de terroristische organisatie waar ze zonder het te weten lid van waren, te ontmaskeren en nu zijn ze op de vlucht, voor niet alleen de organisatie zelf maar ook de politie. Charlie besluit dat er maar één manier is om met de organisatie en de betrokken politici af te rekenen, ze zal in haar eentje terug moeten naar het hol van de leeuw en bewijs vinden om ze voor eens en altijd te ontmaskeren.

“‘Charlie?’ Hij greep naar zijn voorhoofd. ‘Je moet je verstoppen. Je bent in gevaar. Riley heeft ontdekt dat we -’ ‘Bom,’ bracht ik hijgend uit. ‘Bom… Er ligt een bom. U moet iedereen van de boot afsturen. Nu!’”-Sophie Mckenzie

Elke seconde telt is het laatste deel van een tweeluik en beantwoordt de vragen die in het eerste deel werden opgeroepen en onbeantwoord bleven. Waar deel één 1 seconde met een enorme cliffhanger eindigde, start Elke seconde wat langzaam op waardoor je rustig in het verhaal kunt komen. Net als in het eerste boek wisselt auteur Sophie Mckenzie steeds tussen Nat en Charlie en is het boek in de ‘ik’-vorm geschreven. Deze schrijfwijze is vooral nuttig, omdat Charlie en Nat niet altijd bij elkaar zijn en je hierdoor een goed beeld krijgt van wat elk van de hoofdpersonen meemaakt en bezighoudt.

Naast een aantal oude bekenden, die we in boek één al leerden kennen, komen er ook nieuwe personages tevoorschijn, die Sophie met net zoveel aandacht beschrijft als ze dat met alle andere doet. Doordat Sophie hier zoveel aandacht aan besteedt, voelt elk afzonderlijk personage echt en zit er niemand tussen waarvan zijn doel onbekend is of die overbodig aanvoelt voor het verloop van het boek.

Nu Charlie en Nat veel meer weten over wat er aan de hand is, gaat het boek dieper in op de redenen waarvoor de terroristische organisatie is opgezet en krijg je een beter beeld van de denkwijze van de politici die deel van deze organisatie uitmaken. Omdat Sophie de gedachtegang van een terrorist goed weet te omschrijven en je daardoor een uniek inkijkje krijgt in wat er in iemand die voor niets of niemand stopt, leeft, kan het soms best heftig zijn om te lezen. Toch blijven ook deze stukken door de vlotte en begrijpelijke schrijfwijze van Sophie prettig te lezen en zul je makkelijk je aandacht erbij kunnen houden en zelfs nieuwsgieriger worden naar wat er nog verder uit voort gaat komen.

Sophie heeft niet gewacht tot het einde van het boek om een grote plottwist aan te brengen, maar heeft deze al eerder in het boek geplaatst, waardoor die op dat moment een nieuwe boost krijgt en de spanning enorm toeneemt. Door de grootte van de twist blijf je deze spanning de rest van het boek voelen en is wegleggen haast onmogelijk. Een geweldig slot dus van een geweldige jeugdauteur.

Sophie Mckenzie debuteerde met het boek Vermist waarmee ze vrijwel elke Engelse juryprijs won. Haar boeken worden standaard door meerdere landen gekocht en vertaald. In Nederland zijn alle genoemde boeken van deze auteur uitgebracht in de reeks: Politie niet betreden.

★★★★
Titel: Elke seconde telt | Serie: Politie niet betreden | Leesfragment | Auteur: Sophie Mckenzie | Uitgeverij De Fontein | Categorie: young adult, jeugdthriller  | Verkrijgbaar als hardcover en e-book | 432 pagina’s | ISBN13: 9789026152764 | Verkrijgbaar sinds: 30-06-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 21-07-2020 | Prijs: €16.99 , e-book €9.99 | Bestellen