Furie

Recensie Furie door Yana Pauwels:
Furie van Katie Lowe speelt zich af in Engeland, 1998. Nadat Vivian haar vader en zusje verloren is tijdens een auto-ongeval, krijgt ze een studiebeurs aangeboden en besluit ze om van school te veranderen. Op haar nieuwe school leert ze een groepje meisjes kennen waar ze heel graag bij wil horen. Ondanks de vele waarschuwingen van leerkrachten en medeleerlingen lukt het haar om bevriend te geraken met dit groepje. Zij leren Vivian alles over hekserij en occultisme. Even later vinden ze het lichaam van een vermist meisje dat ook bij het vriendengroepje hoorde. Vivian begint te twijfelen aan haar nieuwe vriendinnen. Wie spreekt er nu de waarheid?

Het boek wordt omschreven als een literaire thriller. Met het literaire gedeelte ben ik het volledig eens. De conversaties in het boek zijn redelijk eenvoudig, maar de gedachtegangen van Vivian bestaan uit lange moeilijkere zinnen. Sommige van deze zinnen moest ik een aantal keren opnieuw lezen om deze te begrijpen. Het boek kreeg hierdoor verschillende leestempo’s. De conversaties lazen heel snel en de gedachtegangen lazen dan weer wat trager. Het duurde dan ook even voor ik kon wennen aan de schrijfstijl.

Een echte thriller zou ik het boek niet noemen. Naar mijn gevoel is het eerder een young adult met op het einde wat meer spanning. Het merendeel van het verhaal gaat over Vivian die probeert vriendschap te sluiten met de meisjes en hun passie voor hekserij. Op het einde komt het in een stroomversnelling terecht en wordt alles in één keer op de lezer gesmeten. Sommige vragen worden beantwoord, op andere wordt er een vaag, of helemaal geen, antwoord gegeven. Het einde is wat onduidelijk en laat me met veel vragen achter, al weet ik niet of dit al dan niet expres is gedaan door de schrijfster.

Furie had de potentie om een goede literaire Young Adult te zijn, maar de schrijfster bleef oppervlakkig in haar verhaal en personages. Ik had niet alleen meer diepgang willen zien, maar ook meer thriller. Het literaire aspect was zeker aanwezig, maar zorgde ook voor een bepaalde traagheid in het leestempo. Jammer genoeg zijn niet al mijn verwachtingen ingelost en blijven mijn vragen onbeantwoord.

★★★
Titel: Furie | Leesfragment | Boektrailer | Auteur: Katie Lowe | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Young Adult, Trillers | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 416 pagina’s | ISBN13: 9789400510210 | Verkrijgbaar sinds: september 2019 | Recensent: Yana Pauwels | Datum recensie: 14-10-2019 | Prijs: €20,99 (E-book €12,99) | Bestellen