Nacht van de draak

Recensie Nacht van de draak door Devika van Steeg:
Nacht van de draak is het slot van de Schaduw van de vos trilogie, geschreven door Julie Kagawa. Zal dit laatste deel van de trilogie weer net zo goed zijn als de voorgaande delen?

Nu Genno, de demonenmeester, alle delen van de drakenrol heeft weten te bemachtigen, ligt het lot van de wereld in zijn handen. Genno kan tijdens de nacht van de draak namelijk de grote kami-draak oproepen en zo zijn hartenwens uitspreken. Hij heeft echter nog minder dan een maand om de plek van de oproeping te kunnen bereiken. Zal Genno zijn wens kunnen uitspreken? Wat zal er met de wereld gebeuren als de wens van Genno in vervulling gaat?

Ondertussen zijn Yumeko en haar vrienden ook onderweg naar de kust van Iwagoto om hier de demonenmeester tegen te houden. Dit voordat hij de kans krijgt om de grote kami-draak op te roepen. Aangezien Hakaimono zich tussen de vrienden bevindt, hebben de vrienden een voordeel. Zij weten wat de wens van de demonenmeester zal gaan worden en ze weten ook dat dit koste wat kost voorkomen moet worden. Samen zetten ze alles op alles in deze race tegen de klok. Zal het hun lukken om de demonenmeester te stoppen? Wat zal gedurende de reis op hun pad komen?

Nacht van de draak is net als de voorgaande delen een YA vol avontuur, vriendschappen en demonen. Gelukkig was er ook in dit deel weer een Japanse woordenlijst aanwezig achter in het boek. In Ziel van het zwaard ontbrak een landkaart, maar de gedetailleerde landkaart in Nacht van de draak maakt dit weer helemaal goed. Zodra ik in dit laatste deel begon te lezen, zat ik meteen lekker in het verhaal. Kagawa wist me continu bij het verhaal te houden en hield me steeds benieuwd naar de afloop.

Het verhaal in Nacht van de draak wordt verteld vanuit verschillende personages, waaronder Yumeko, Suki en Tatsumi. De personages waren in Ziel van het zwaard bijna volledig uitgewerkt, maar toch heeft Julie Kagawa nog uitbreidingen gevonden voor Yumeko en Tatsumi.
Ook maak je in Nacht van de draak kennis met een aantal nieuwe personages. Daarnaast wordt het duidelijk waarom het verhaal van Suki wordt verteld.

Dit afsluitende deel bevat veel wendingen en zit vol avontuur, waardoor ook dit boek vol spanning gelezen kan worden. Sommige wendingen in het boek zijn redelijk voorspelbaar, hoewel andere echt vanuit het niets komen. Persoonlijk vind ik het jammer dat Julie Kagawa in de epiloog een blik in de toekomst werpt. Hetgeen wat hierin beschreven wordt, leek mij namelijk een perfect idee voor een eventuele spin-off serie.

Al met al een zeer geslaagde trilogie met een geweldig slot. Nacht van de draak bevat net iets meer spanning dan de vorige delen en is in mijn beleving ook net iets beter dan de vorige delen. Vandaar dat ik 4,5 ster geef aan Nacht van de draak.

Wie op zoek is naar een goede YA-trilogie moet zeker de boeken van Julie Kagawa gaan lezen, en dan zeker deze trilogie! Alle delen van deze trilogie hebben een aardig aantal bladzijdes, waardoor je gegarandeerd een paar uur kunt verdwijnen in de wereld van Yumeko en haar vrienden.

★★★★
Titel: Nacht van de draak | Originele titel: Night of the dragon | Serie: Schaduw van de vos-deel 3 | Auteur: Julie Kagawa | Uitgeverij HarperCollins | Categorie: Young Adult | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 384 pagina’s | ISBN13: 9789402705027 | Verkrijgbaar sinds: 7-4-2020 | Recensent: Devika van Steeg | Datum recensie: 27-04-2020 | Prijs: €19,99 – e-book €9,99 | Bestellen