’t Waanzinnige kinderkookboek

Recensie ’t Waanzinnige kinderkookboek door Jolanda Kalkman:

“Voordat je in dit boek begint,
moet je net als na het plassen, buiten spelen, moestuinieren, éérst je handen wassen!”

Voordat je lekker gaat kokkerellen, eerst even dit: pas op je vingers! Want snijden doe je altijd met een mes en messen zijn scherp! Met snijden leer je trouwens gelijk je eerste nieuwe kookwoorden: Julienne en Brunoise snijden. Nadat je alles goed voorbereid hebt, kun je met het echte werk gaan beginnen en kun je je eigen restaurant LeQeur beginnen! Veel plezier en eet smakelijk!

Dit kinderkookboek leert kinderen spelenderwijs echte koksbegrippen, zonder dat het echt ingewikkeld wordt. Het sluit dan ook goed aan bij kinderen die interesse hebben in koken of die misschien later zelf wel kok willen worden.

Een kookboek draait natuurlijk om de recepten. Maar dit kookboek bevat veel meer! Zo staan er grappige gedichten in en kun je verhalen lezen rondom de personages die in restaurant LeQeur te vinden zijn, vind je er leuke wist-je-datjes in, leer je de tafeletiquette en vind je tips voor je eigen themafeest!

De lekkerste ingrediënten haal je natuurlijk uit je eigen moestuin of balkonbak. Radijsjes kweken is erg leuk om te doen. Ze zijn ook heerlijk in een salade. Leuk en lekker om te doen! Of maak eens een AGV-tje. Natuurlijk mag een heerlijk toetje niet ontbreken. Maar je kunt natuurlijk ook heerlijk met elkaar gaan picknicken of high tea-en!

Dit kookboek is geschreven door Hugo Kennis en Mark Haayema. Hugo Kennis is kok. Maar hij is ook bekend van tv. Je kunt hem herkennen van het leuke kinderkookprogramma Smaakpupillen. Een programma van 24Kitchen, waarin hij met kinderen de keuken ingaat om hun lievelingsgerecht te maken.

Mark Haayema is kinderboekenschrijver en hij schrijft theatervoorstellingen voor onder andere Herman van Veen en Kikker. Ook kun je hem van tv herkennen, omdat hij soms een rol speelt in bekende kinderprogramma’s zoals Sesamstraat en Klokhuis.

Het boek staat vol leuke foto’s van de schrijvers. Natuurlijk kunnen kinderen niet ontbreken in een kinderkookboek. Zij staan dan ook super schattig en soms heel grappig op de foto’s afgebeeld. Het samenstellen van de recepten is in samenwerking met Charlotte Hamilton gedaan, een culinair journaliste die alles over voedsel en gezond eten weet. De recepten zijn puntsgewijs opgeschreven. Elk recept heeft een handig ingrediëntenlijstje. Ook staat de bereidingstijd erbij vermeld.

Mijn zoon Robbert (13) vindt koken erg leuk om te doen. Toen hij het boek voor het eerst in zijn handen had, was hij dan ook erg enthousiast over hoe het boek eruitziet. Ik ben het helemaal met hem eens dat het een heel aantrekkelijk boek is om doorheen te bladeren. De grappige foto’s en de extra’s, zoals de gedichten, maken het boek anders dan andere kookboeken. Over de recepten zijn we helaas iets minder enthousiast.

Robbert: “Soms staan er dingen in waar ik echt nog nooit van gehoord heb. Zoals tahin, gruyere, dragon of hoisinsaus. Omdat ik niet weet wat het is, heb ik ook minder zin om dat gerecht te maken. Ik weet niet hoe het eruitziet of hoe het smaakt. Ook vond ik de recepten soms best moeilijk. Bij de pijltjes staat steeds wat je per stap moet doen. Maar elke stap heeft weer aparte stappen en dan weet ik niet meer waar ik ben en moet ik steeds opnieuw beginnen met lezen. Hierdoor maak je gemakkelijk een fout of vergeet je iets.De gekleurde teksten die bij de recepten staan, vond ik wel erg grappig om te lezen. En er staan handige tips in, zoals bij het recept “pad in een gat”. Hier maak je alles in één schaal en heb je geen afwas. De tip is dan ook om aan te bieden om na het eten de afwas te doen. Erg grappig!”

Ik sluit me wel bij Robberts bevindingen aan. Ook ik vind het fijn wanneer je weet wat je gaat maken en wat erin moet. Als beginnende “kok” kunnen onbekende ingrediënten inderdaad afschrikken. Wat betreft de manier van het beschrijven van recepten denk ik dat vooral kinderen die dyslectisch zijn, deze moeilijker te lezen vinden. Hierdoor kost het hun ook veel meer tijd dan de voorgestelde bereidingstijd. Maar des te leuker is het om samen aan de slag te gaan.

Ben je op zoek naar een kinderkookboek waarvan je vrolijk wordt en waaruit je ook nog nieuwe koksvakwoorden leert? Vind je het leuk om samen de keuken in te gaan om lekkere dingen op tafel te zetten en hou je van humor in een boek? Dan is dit waanzinnige kookboek echt iets voor jou!

★★★★
Titel: ’t Waanzinnige kinderkookboek | Leesexemplaar | Auteur: Hugo Kennis & Mark Haayema | Illustrator: Emanuel Wiemans | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: kinderkookboek | Leeftijd: 6 plus  | Verkrijgbaar als: hardcover | 160 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789047627777 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 14-12-2020 | Prijs: €22,99 | Bestellen

Familiebox