Met Nietzsche de bergen in

Recensie Met Nietzsche de bergen in door Antoinette van Steeg:
John Kaag is docent filosofie aan de universiteit van Massachusetts Lowell en debuteert in Nederland met zijn boek Met Nietzsche de bergen in. Zijn vrouw is ook filosofe en heeft een voorkeur voor de filosoof Kant. Twee totale verschillende filosofen uit onze geschiedenis. Samen met hun dochter besluiten de dan 36-jarige John en zijn vrouw om terug te keren naar de Zwitserse bergen waar Nietzsche graag verbleef. Deze reis zou voor Kaag betekenen dat hij Nietzsche nog beter zou leren kennen en begrijpen.

De eerste keer dat John naar Zwitserland afreisde, was op 19-jarige leeftijd. Al hikend ging hij op zoek naar de bronnen van Nietzsches filosofie en leven, zo is te lezen op de achterflap. In totaal negen weken verbleef hij in Zwitserland.

De filosoof Nietzsche is een van de filosofen, net zoals Schopenhauer, die mij kunnen inspireren. Toen ik deze titel tegenkwam, was mijn nieuwsgierigheid gelijk gewekt. Het boek is opgedeeld in drie delen en een epiloog. Achter in het boek is uitgebreid informatie te vinden over in het Nederlands vertaalde werken waaruit geciteerd is, noten, een overzicht van Nietzsches leven en werken en boeken over Nietzsche en verwante onderwerpen. Dit zorgt voor een compleet geheel door de vele verwijzingen die John Kaag de lezer aanbiedt in zijn tekst.

De vertaling door Rogier van Kappel mag een compliment krijgen. Met Nietzsche de bergen in bevat heel veel tekst, die afwisselend wordt geschreven vanuit Kaags reiservaringen, ervaringen met zijn studenten en gesprekken met zijn vrouw en het levensverhaal van Nietzsche. Daarnaast verwijst hij veel naar de werken van Nietzsche.

John Kaag heeft een vrij prettige, maar soms een wat langdradige schrijfstijl, die zeer uitgebreid aan de lezer wordt voorgeschoteld. Veel herkenning vond ik terug in de beschrijving over het leven van Nietzsche, omdat ik deze al eerder had gelezen, maar Kaag weet dit mooi in dit boek met zijn ervaringen te verweven. John Kaag ondervindt hoe Nietzsche destijds heeft geleefd in Zwitserland, zijn contact met andere filosofen, zijn relaties met anderen en het zoeken naar het zelf. Hij weet op een moderne manier de theorie en ideeën van Nietzsche met de lezer te delen en zijn eigen ervaringen hier doorheen te verweven.

Ik heb genoten van Met Nietzsche de bergen in. In het begin was ik wat twijfelachtig, omdat de zinnen lang zijn en er veel informatie met de lezer wordt gedeeld. Maar eenmaal doorlezende was ik om en heb ik met plezier de informatie tot me genomen. Het is een boek dat ik met aandacht gelezen heb om de tekst echt tot me door te laten dringen. Een aanrader voor lezers die graag lezen over filosofie en Nietzsche.

★★★★
Titel: Met Nietzsche de bergen in | Subtitel: Word wie je bent | Leesfragment | Auteur: John Kaag | Uitgeverij Ten Have | Categorie: filosofie/reisverhaal/debuut | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 271 bladzijden | ISBN13: 9789025907273 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie:  03-02-2020 | Prijs: € 20.99 ( E-book € 9.99)| Bestellen