Recensie De complete kruidenwijzer door Sandra Hutchison:
In deze informatieve kruidengids zijn maar liefst 500 kruiden terug te vinden. Kruiden die je in de keuken kunt gebruiken om maaltijden op smaak te brengen. Maar ook kruiden met een geneeskrachtige werking staan erin beschreven.

De Duitse auteur Franz-Xaver Tremi heeft een eigen kwekerij waar hij zo’n 3000 verschillende kruiden kweekt. In het boek De complete kruidenwijzer deelt hij graag zijn zelf verworven kennis met je.

Er is erg veel energie gestoken in de vormgeving van dit boek. Het boek heeft een prachtige hardcover gekregen en zal zeker niet misstaan in je boekenkast. Inhoudelijk is het boek ook een juweeltje. Het boek staat vol met professioneel ogende glanzende foto’s van kruiden en kruidentuinen. Daarnaast staan bij de informatieve teksten regelmatig illustraties ter verduidelijking van de uitleg die wordt gegeven.

Dit dikke kruidenboek is vooral een handig en leerzaam naslagwerk voor iedereen die aan de slag wil gaan met het kweken van kruiden. Maar het boek is ook ideaal voor wie zijn kennis over kruiden wil vergroten. Ben je, wat het zelf kweken van kruiden betreft, nog een leek, dan is dit een goed boek om je nieuwe hobby mee op te starten.

Inhoudelijk geeft het boek veel informatie prijs, zo leer je op vlotte wijze onder andere wat de beste standplaats is voor je kruiden, hoe je de kruiden moet verzorgen en wat de natuurlijke vijanden zijn voor deze kruiden.

Na een aantal interessante hoofdstukken over kruiden in het algemeen is het boek overzichtelijk ingedeeld in soort kruiden. Zo vind je al bladerend een hoofdstuk over: keukenkruiden, specerijen, geneeskrachtige kruiden, Aziatische kruiden, bijzondere kruiden en wilde kruiden. Bij elk kruid staat zowel de Nederlandse naam als de botanische naam vermeld. Daarnaast vind je hier alle informatie over het specifieke kruid, waaronder standplaats, verzorging, onderhoud, oogsttijd en meer. Ook staat er vaak bij vermeld of het kruid bruikbaar is in de keuken, het wel of niet hebben van een aangenaam aroma en of het een heilzame werking heeft.

Jammer genoeg staat er geen complete lijst in het boek met alle kruiden die je kunt gebruiken in de keuken en bij welk gerecht. Maar dat is dan ook het enige minpuntje. Nu kun je deze informatie wel terugvinden, maar daar moet je wel even het boek voor doorspitten. Toch is dat gelukkig geen straf. Hetzelfde geldt voor de informatie rondom het delen en stekken. Alle informatie is weliswaar terug te vinden in het boek, maar daarvoor zul je het boek echt moeten lezen. Alle informatie over elke kruidsoort staat steeds kort en bondig vermeld bij de kruidsoort in kwestie. Voor de diepergaande informatie zul je het boek door moeten bladeren, maar voor wie echt belangstelling heeft, zal dit vast geen problemen opleveren.

Groene vingers of niet, De complete kruidenwijzer is een fijn naslagwerk. Een boek dat elke tuinliefhebber of thuis-kok in zijn bezit zou moeten hebben.

★★★★★
Titel: De complete kruidenwijzer | Auteur: Franz-Xaver Treml | Deltas Centrale Uitgeverij | Categorie: Lifestyle, tuinieren | Uitvoering: hardcover | 320 pagina’s | ISBN13: 9789044754698 | Verkrijgbaar sinds: mei 2019 |Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 25-5-2019 | Prijs: €17,95 | Bestellen