Recensie De kracht van WATER AARDE LUCHT en VUUR door Hannie van grol:
De ondertitel bij dit boek is: Leven met de natuur. En dat is precies wat dit boek beoogt. Om dat te bereiken is het belangrijk te kijken naar de vier elementen waaruit het leven, de aarde, de natuur en ieder individu is opgebouwd. De vier elementen worden genoemd in de titel van het boek en worden alle stuk voor stuk besproken. Door hiermee te werken ga je een grotere verbondenheid met de natuur ontwikkelen, maar tevens kom je hierdoor dichter bij jezelf terecht.

Het boek begint met een uitleg van het belang van de vier elementen, water, aarde, lucht en vuur. Ze zijn essentieel voor de ontwikkeling van het leven op aarde, maar ook voor onszelf. Wij kunnen namelijk vurig of uitgeblust zijn, geaard of zweverig, enzovoort. Iedereen heeft van nature al een basiseigenschap, maar we kunnen natuurlijk ook de andere elementen beter leren kennen en er ons voordeel mee doen, zodat we dichter bij onszelf en de wereld om ons heen komen te staan.

Wij staan in verbinding met de natuur om ons heen door onze fysieke en zintuiglijke waarnemingen. Dit roept bepaalde gevoelens, emoties op en die kunnen we weer beredeneren en er op die manier structuur aan geven. Door er zo mee bezig te gaan komen we tevens terecht bij de ‘binnenkant van de dingen’, ook wel spirituele wereld genoemd. Dan treedt de wet van zo binnen – zo buiten, zo buiten – zo binnen in werking. De wereld om ons heen is een spiegel voor ons innerlijk, en wat er in ons leeft, is bepalend voor hoe wij de buitenwereld waarnemen. Door met de elementen te gaan werken verdiepen wij dit proces. Dit kun je individueel doen, maar ook met een groep.

Dit boek bespreekt ook de vier elementen afzonderlijk. Ieder gedeelte kent eenzelfde opbouw. Het begint met een verhaal, vaak een mythe of een verhaal uit de wijsheid van oude culturen. Dan volgen er oefeningen en meditaties om ervaring op te doen en meer verdieping te krijgen in dat specifieke element. Ook staan er nog theoretische en filosofisch gerichte stukken in, gedichten, beelden, associaties en leuke feitjes over dat element. Kortom, veel manieren om kennis te nemen van de elementen en er verwonderd over te raken.

Dit werk is van prachtige illustraties voorzien door Marleen van Engelen. Stuk voor stuk zijn het juweeltjes in schitterende kleuren, heel toepasselijk bij de verschillende hoofdstukken. Soms zijn het kleine tekeningen, soms beslaan ze een hele pagina en op bijna iedere bladzijde staat er wel iets afgebeeld. Het is hartverwarmend om alleen al daarnaar te kijken.
De vijf auteurs van dit boek zijn allen verbonden aan Aarde educatief, een organisatie die bestaat uit een groep mensen die elkaar hebben gevonden in het Netwerk Aarde, Milieu en Spiritualiteit.

De kracht van WATER AARDE LUCHT en VUUR is niet alleen een pleidooi voor zorg voor het milieu en de natuur, maar door met de elementen in verbinding te gaan ook dichter bij jezelf te komen. En of je nu jong of oud bent, het alleen wilt ervaren of in een groep, dit boek is een ontdekkingsreis om je verwondering over de natuur te stimuleren en het contact met jezelf te herstellen of te verdiepen. Ondanks dat het boek al in 2007 verschenen is, is het nog steeds heel actueel. Een aanrader voor iedereen!

★★★★★
Titel: De kracht van WATER AARDE LUCHT en VUUR | Auteurs: Marleen van Engelen, Chris Elzinga| Uitgeverij: A3 Boeken | Categorie: Lifestyle | Uitvoering: paperback | 128 pagina’s | ISBN13: 9789077408377 | Verkrijgbaar sinds: april 2007 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 16-01-2019 | Prijs: €21,50 | Bestellen