Hygge de Deense kunst van het leven

Recensie Hygge door Dayenne Wamsteeker:
Denemarken is één van de gelukkigste landen van de wereld en volgens auteur Meik Wiking is dit allemaal te danken aan het Deense hygge. Een woord dat lastig te vertalen is, maar in het boek wordt het vergeleken met het Nederlandse woord gezelligheid. Toch zit in hygge nog meer: comfort, warmte en saamhorigheid. Het kleine genieten. Denk daarbij aan een koude avond, waarbij je met vrienden bij het haardvuur zit, een goed gesprek hebt bij kaarslicht en geniet van een heerlijk zelfbereide stoofschotel.

Meik Wiking van the Happiness Research Institute in Kopenhagen deelt in het boek Hygge – de Deense kunst van het leven – het geheim van de Denen. Hygge is een levensstijl die je gelukkig maakt. Als je dit allemaal aantrekkelijk in de oren klinkt dan is het boek Hygge zeker een geschikte inspiratiebron. Meik Wiking deelt hoe de Denen hygge vormgeven, wat ze doen om hygge te creëren. De auteur probeert via verschillende thema’s duidelijk te maken wat hygge precies inhoudt, zo gaat het over licht, vriendschap, eten en drinken, kleding, woninginrichting, hygge-activiteiten, hygge rondleiding door Kopenhagen en zomer-hygge. Aan het eind van het boek gaat de schrijver in op de vijf aspecten van hygge (smaak, geur, geluid, gevoel en zien).

Licht bijvoorbeeld is een belangrijk onderdeel van hygge. Sfeervolle verlichting, zoals kaarsen creëren een knusse sfeer, waardoor de gezelligheid wordt bevorderd. De Denen branden dan ook de meeste kaarsen per hoofd van de bevolking. Naast licht is ook eten en drinken belangrijk. De Denen koken veel met elkaar, om dit gezamenlijk op eten tijdens een lang diner dat uitloopt in goede gesprekken, of een avond met spelletjes spelen.

Auteur Meik Wiking is een wetenschapper, maar hij heeft zijn boek Hygge in een toegankelijke schrijfstijl geschreven, waardoor dit boek voor iedereen makkelijk te lezen en te begrijpen is.

Het boek Hygge is sfeervol vormgegeven. Het bevat mooie illustraties en foto’s, die de hygge-sfeer uitstralen. Een heerlijk boek om te lezen en je te laten inspireren om hygge ook in je eigen leven toe te passen, want naast een beschrijving van de hygge bij de Denen geeft de auteur ook tips om zelf hygge te creëren in je eigen leven. En wie wil dat nu niet, een gezellig en gelukkig leven? Zeker rond de tijd van de herfst en winter, is dit boek een prachtige inspiratiebron om het binnenshuis sfeervol te maken en te genieten van knusheid en gezelligheid.

★★★★
Titel: Hygge de Deense kunst van het leven | Auteur: Meik Wiking | Uitgeverij Lev. | Categorie: Lifestyle, wonen | Uitvoering: hardcover| 288 pagina’s | ISBN13: 9789400508187| Verkrijgbaar sinds: oktober 2016 |Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 9-12-2018 | Prijs: €19,99 | Bestellen