Laatste weduwe

Recensie Laatste weduwe door Hannie van Grol:
Thriller met veel gruwelijkheden

Laatste weduwe is weer een nieuw deel in de Will Trent-serie. Ook Sara Linton en haar familie, Faith Mitchell en Amanda Wagner keren weer terug in dit boek. Het is prettig de voorafgaande delen gelezen te hebben, maar een must is het zeker niet. Karin Slaughter is op zeer subtiele wijze in staat de personen kort te introduceren zonder dat dit afbreuk doet aan het verhaal.

Het boek begint meteen met een spannende introductie. Michelle Spivey, epidemioloog, wordt ontvoerd en haar dochtertje Ashley is er getuige van. Ondanks onderzoek naar haar verdwijning en oproepen via de media wordt er niets meer van haar vernomen. Dan springt het verhaal ongeveer vier weken verder. Will en Sara genieten van een rustige zondag, als plotseling de sirenes beginnen te loeien. Er zijn twee bomexplosies in hun buurt en Sara en Will schieten ogenblikkelijk te hulp. Ze komen terecht in een auto-ongeluk waarbij diverse gewonden zijn en bij het hulp bieden aan de slachtoffers wordt ook Sara ontvoerd. Will is ten einde raad en besluit alles op alles te zetten om Sara terug te vinden. Uiteindelijk zal hij undercover gaan, waarbij hij zich met gevaar voor eigen leven inzet om Sara te redden.

Behalve het begin speelt de rest van het verhaal zich binnen enkele dagen af. Het boek verscheen in juni 2019 en de tijdsaanduiding boven de verschillende hoofdstukken geeft juli en augustus 2019 aan, heel bijzonder gedaan. Ook worden de eerste hoofdstukken telkens opnieuw verteld vanuit een ander perspectief, zodat je als lezer meer informatie krijgt dan de persoon van waaruit het verhaal verteld wordt. De verschillende perspectieven zijn die van Will, Sara en Faith. Door de diverse tijdsaanduidingen boven elk hoofdstuk en de blik op de klok die regelmatig geworpen wordt, weet de lezer precies op welk tijdstip het verhaal zich afspeelt.

In die paar dagen is de spanning vaak hoog, maar soms lijkt de vaart wat uit het verhaal, omdat er heel veel informatie wordt gegeven over de diverse groeperingen, verschillende medische ingrepen en de biologische en gewone vuurwapens die ingezet worden. Alles is erop gericht om Sara terug te vinden en eventueel ook Michelle Spivey. Langzamerhand wordt duidelijk dat ook zij betrokken is bij deze acties. Het wordt een race tegen de klok om de geplande aanslag, waarbij ‘De Boodschap’ duidelijk zal worden, te verijdelen.

Karin Slaughter heeft weer een sterke thriller geschreven, waarin je de bekende personages als ‘oude bekenden’ kunt begroeten. Maar ook actuele onderwerpen passeren de revue, zoals radicale groeperingen, racisme, vrouwenhaat, superioriteitsgevoelens van het blanke ras, kindermisbruik. En zoals we van Slaughter gewend zijn, komt er ook de nodige actie en veel geweld in voor. Hoeveel doden en gewonden er vallen, is niet bij te houden. En voor degenen met een zwakke maag is het geen aanrader. Maar de ‘Queen of crime’ heeft weer van zich laten horen en zeker niet onverdienstelijk!

★★★★
Titel: Laatste weduwe | Leesfragment | Auteur: Karin Slaughter | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: thrillers | Uitvoering: E-book, Paperback of Hardcover | 496 pagina’s | ISBN13: 9789402703443 | Verkrijgbaar sinds: 04-06-2019 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 22-07-2019 | Prijs: €20,99 | Bestellen