Recensie Prooi door Fany van Hemelen:
Prooi- Bennie Griessel 6
Een goed opgebouwde en verrassende politieke thriller

Dit boek is het zesde deel in de reeks rond de Zuid-Afrikaanse speurders Bennie Griessel en Vaughn Cupido. Toch is het perfect mogelijk door alle details en de levensechte beschrijving van alle personages om dit boek als stand-alone te lezen.

De ervaren Valken Bennie Griessel en Cupido Vaughn zijn een apart Zuid-Afrikaans politieduo. Wanneer een zekere Johnson Johnson van de trein valt, moeten zij het onderzoek leiden naar wat ogenschijnlijk een eenvoudige zaak lijkt, maar niets blijkt minder waar. Deze verhaallijn speelt zich in Zuid-Afrika af, waar corruptie welig tiert en onze ervaren rotten hebben het zeker niet gemakkelijk om hun research te doen, omdat er overal tegenwerking en politieke spelletjes op de loer liggen.

Naast het stuk in Zuid-Afrika is er nog een tweede deel waarmee het boek in Frankrijk begint. In Bordeaux krijgt een meubelmaker een aparte vraag van een oude vriend. Al snel blijkt dat deze ogenschijnlijk gewone man een interessant en gevaarlijk verleden heeft en het is dus niet onverwacht dat hem gevraagd wordt om een bijzonder persoon uit de weg te ruimen.

Eerst lijkt het alsof je twee verschillende verhalen leest en ook de schrijfstijl is anders bij beide. In Zuid-Afrika zijn er de heerlijke en levensechte dialogen tussen het politie-duo en zie je het land voor je ogen tot leven komen. Het gedeelte dat zich in Frankrijk afspeelt, is anders geschreven maar ook boeiend. Wel kent het boek in het begin een trage opbouw. Toch loont het de moeite om door te lezen, omdat stilaan duidelijk wordt hoe mooi deze twee aparte stukken samenkomen.

De auteur vertelt zijn verhaal ook heel gedetailleerd, wat voor- en nadelen heeft. Door alle details verloopt het verhaal soms wat stroef en heeft het zijn tijd nodig om volledig tot zijn recht te komen. Toch is het net door de alledaagse en duidelijk uitgetekende karakters en de beeldende schrijfstijl dat het boek me stilaan meenam in de wereld van de hoofdpersonages.

Deon Meyer woont zelf in Zuid-Afrika en heeft duidelijk een mening over de situatie in zijn land. Door de ogen van anderen stelt hij dingen aan de orde en combineert hij een misdaadverhaal met actualiteit en maatschappelijke kritiek.

In Prooi is er naast aandacht voor het onderzoek ook ruimte om dieper in te gaan op het privéleven van Griessel.
Het was heerlijk om te zien dat hij banger is voor hoe hij zijn liefdesleven in goede banen moet leiden dan om de politiezaak op te lossen.

Na dit deel ben ik ontzettend benieuwd om te lezen hoe het verder gaat met de Valken.

Zomerlezen juni 2019

★★★★
Titel: Prooi | Leesfragment | Auteur: Deon Meyer | A.W. Bruna Uitgevers | Categorie: Crimezone, Detectives | Uitvoering: Paperback of E-book | 408 pagina’s | ISBN13: 9789400508392 | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 29-06-2019 | Prijs max. €21,99 | Bestellen