Regels van het spel

Recensie Regels van het spel door Hannie van Grol:
Voor eigen rechter spelen

Regels van het spel is het vierde deel rond de openbare aanklager in Miami C.J. Townsend. Hoewel het niet nodig is om het verhaal te kunnen volgen, omdat er telkens even een gebeurtenis uit het verleden aangestipt wordt, is het wel fijn om de ontwikkelingen rond deze vrouw beter te kunnen begrijpen.

Jilliane Hoffmann is zelf officier van justitie zware misdrijven in Miami. Ze is adviseur voor justitie in Florida en heeft de FBI bijgestaan in allerlei misdaadonderzoeken. Bij het schrijven van haar boeken kan ze dus putten uit een gedegen kennis en jarenlang opgedane ervaringen op het gebied van de misdaad. Regels van het spel is weer een goed opgebouwde en spannende thriller, zoals veel van haar eerder verschenen werken.

In Miami wordt het zwaar toegetakelde lichaam van een vermiste jonge vrouw gevonden. De politie staat voor een raadsel. C.J. Townsend start haar eigen onderzoek en stuit al vrij snel op een geheim forum, waar ze gebruik maken van snuffmovies, films waarin een jong meisje gemarteld en vermoord wordt. Verschillende personen die hiervoor veel geld hebben betaald, kijken via een live verbinding toe, terwijl één persoon de martelingen uitvoert, daarbij aangespoord en opgehitst door de Watchers. Door steeds dieper in de Game door te dringen en de regels van het spel te leren kennen, verandert het leven van J.C. in een nachtmerrie. En daarbij neemt ze geregeld het recht in eigen hand.

Tegelijkertijd loopt er een persoonlijke verhaallijn rond C.J. door het boek heen. Omdat ze niet in staat is om kinderen te krijgen, staat ze al geruime tijd op een lijst voor een adoptiekind. Er dient zich een ongehuwde vrouw aan, die ongewenst zwanger is geraakt en haar kind niet kan en wil grootbrengen. Dit verloopt niet geheel zonder problemen. Die persoonlijke verhaallijn geeft een extra verdieping in het boek.

Regels van het spel is een goed opgebouwde thriller met gruwelijke elementen en een wereld die bij velen, gelukkig maar, onbekend is. Stukje bij beetje ontrafelt C.J. het geheim achter de snuffmovies met gevaar voor eigen leven. De gebeurtenissen uit het verleden maken het zowel persoonlijk als onacceptabel voor haar. Geregeld zit je op het puntje van je stoel om het verloop van het verhaal te volgen. Het karakter van C.J. wordt goed uitgediept en, ondanks dat ze dingen doet die het daglicht niet kunnen verdragen, hoop je op een goede afloop voor haar. Haar gevoelige kant en anderzijds de keiharde politievrouw zijn goed neergezet.

Regels van het spel leest als een trein en als je eenmaal goed in het verhaal zit, wil je nog maar één ding en dat is doorlezen om erachter te komen hoe dit zal eindigen. Jilliane Hoffmann heeft niet voor niets zoveel bestsellers op haar naam staan. Ze weet waar ze het over heeft, bovendien heeft ze ook een goed inzicht in de digitale wereld en de werkingsmechanismen daarin. Het leven en karakter van C.J. Townsend wordt weer een stukje verder onthuld en eens te meer blijkt wat een sterke vrouw ze is en welke belangrijke rol rechtvaardigheid in haar leven speelt. Een aanrader voor de liefhebbers van de boeken van Jilliane Hoffmann en zeker voor diegenen die zich al eerder verdiept hebben in het leven van C.J. Townsend.

★★★★
Titel: Regels van het spel | Auteur: Jilliane Hoffmann | Uitgeverij De Fontein | Categorie: Amerikaanse misdaadthriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 416 pagina’s | ISBN13: 9789026150494 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 20-06-2020 | Prijs: € 20.00, e-book € 12,99 | Bestellen