Verbannen

Recensie Verbannen door Antoinette van Steeg:
De Britse auteur James Swallow brengt met Verbannen zijn tweede boek op de markt waarbij Marc Dane de hoofdrol speelt. Eerder verscheen in deze reeks Nomade. In het Engels zijn er inmiddels al vier boeken uitgebracht met MI6-agent Marc Dane in de hoofdrol. De boeken kunnen afzonderlijk van elkaar worden gelezen, al zou ik de boeken wel op volgorde lezen om Dane goed te leren kennen.

De M16-agent kreeg in het eerste deel Nomade al een hoop voor zijn kiezen, nadat hij verdachte was in een zaak waarin hij zijn collega’s verloor bij de inlichtingendienst. Nu, een jaar later, is hij daar weg en is Dane deel van het VN-team in Kroatië, waar ze de illegale verplaatsing van nucleair afval onderzoeken. Uiteraard gaat dit ook niet zonder slag of stoot. Dane moet voor deze zaak wereldwijd op onderzoek uit naar diegene die hierachter zit. Zo bezoekt hij Dubai maar ook Italië. Hij krijgt te maken met duistere figuren die geweld niet schuwen. Zal het Marc Dane lukken om op tijd de zaak op te lossen? Ondertussen moet Dane dealen met wapens, corruptie, handel, veel geld en wraak. Wie kan hij vertrouwen?

Swallow heeft een zeer vlotte schrijfstijl die ook nog eens filmisch leest. Er gebeurt tijdens de bijna 500 bladzijden heel veel en de lezer zal worden beloond met ook nog eens veel geweld en gebeurtenissen. Maar toch voelt het met momenten ook echt wel als heel veel aan en kan het wel een tandje minder.

Wie Nomade gelezen heeft, zal de schrijfstijl en beschrijving van de gebeurtenissen herkennen. De beide boeken lijken qua opbouw veel op elkaar, al gaat de verhaallijn totaal om andere gebeurtenissen. Beide boeken voelden voor mij wat mannelijk aan. Dit komt door het vele geweld, de wapens en gebeurtenissen die aanvoelen als een spannende spionagefilm. Het is een boek dat de lezer op het puntje van de stoel laat zitten en meerdere keren op het verkeerde been zet.

Ik heb beide boeken gelezen van Swallow die nu in het Nederlands vertaald zijn. Voor de fans is het te hopen dat de andere delen snel vertaald worden, omdat Dane een persoon is die nog veel ontwikkeling kan doormaken. Swallow heeft een boeiende en intrigerende persoon bedacht voor zijn boeken Ik vind dat de boeken, ondanks een totaal andere verhaallijn, wel veel op elkaar lijken. Ik hoop dat het in de volgende delen wat meer afwisseling kent.

Al met al is Verbannen een filmisch geschreven boek waarin heel veel gebeurt. De lezer zal bijna 500 bladzijdes worden beloond met hoe Dane de zaak zal gaan oplossen. Naar mijn idee is deze serie vooral geschikt voor mannen die graag spionageverhalen lezen. Persoonlijk vond ik het wat over de top en veel van hetzelfde. Toch ben ik wel nieuwsgierig of Swallow ervoor kiest om de verhaallijn een iets andere wending te geven in zijn vervolgdelen. Ik kijk dan ook uit naar de vertaling van het volgend deel.

★★★
Titel: Verbannen | Originele titel: Exile | Leesfragment | Auteur: James Swallow | Uitgeverij: The House of Books | Categorie: spionage thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 496 pagina’s | ISBN13: 9789044358667 | Verkrijgbaar sinds: 07-07-2020 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 01-08-2020 | Prijs: € 24.99 en e-book € 11.99 | Bestellen