De honger

Recensie De honger door Sheila Vermeulen:
Willen ze wel weten wat de dader allemaal heeft gezien?

Rechercheur Isabella Neri mag, na een langdurige afwezigheid, eindelijk weer aan de slag. Ze kan dan ook niet wachten om zich op een nieuwe zaak te storten. Helaas heeft haar baas besloten dat ze rustig aan moet starten en geeft haar een cold case. Teleurgesteld gaat Isabella hiermee aan de slag. Kort daarna wordt ze op pad gestuurd om een verklaring op te nemen voor een ander incident. Isabella heeft echter het gevoel dat alleen dat niet voldoende is voor deze zaak.

Liam, Evi en Yana Sandberg hebben net een heerlijk weekend in hun tweede huis achter de rug, als ze bij thuiskomst iets vreemds ontdekken. Ze vinden een afstandsbediening en een briefje waar enkel het woord Play op staat. De afstandsbediening geeft toegang tot beelden van alle kamers in hun eigen huis. Tot hun grote afschuw ontdekken ze dat ze al geruime tijd, zonder het te weten, zijn gefilmd. Overal in het huis hangen camera’s.

“Liam pakt de afstandsbediening op, trekt het gele papiertje eraf en gehoorzaamt de tekst die erop is geschreven. Hij drukt op PLAY. Alle drie kijken ze gespannen naar het zwarte beeldscherm. Er verschijnt langzaam beeld, en Liam moet moeite doen om te begrijpen waar hij naar kijkt. ‘Wat is dit?’ fluistert hij ongelovig.” -Kasper van Beek

Niemand weet waarom de camera’s daar hangen, wie ze heeft opgehangen en waarom diegene dat heeft gedaan. Tegen de instructies in verdiept Isabella zich in het onderzoek. Welke verborgen zaken zullen er hierdoor in beeld worden gebracht?

In het begin van De honger wordt door Kasper van Beek duidelijk eerst een bodem gelegd waarop het verhaal wordt opgebouwd. Het komt daardoor wat langzaam uit de startblokken, maar gaandeweg komt er meer vaart in.

Een kleine passage in het eerste deel van het boek lijkt te verraden welke kant het opgaat en zorgt voor vermoedens over de dader. Toch moet je daardoor zeker niet denken dat het verhaal voorspelbaar is. Deze ‘hint’ lijkt je juist bewust op een bepaald spoor te zetten, laat je daar vervolgens over twijfelen, om je uiteindelijk, voor een groot deel, alsnog te verrassen.

Rondom de personages vallen heel wat mysteries te ontrafelen. Door het verhaal heen worden telkens stukjes informatie prijs gegeven, waarmee je kunt proberen te achterhalen wat die geheimen precies zijn. Hierdoor blijven de personages boeien en weten ze de lezers aan zich te binden. Pas tegen het einde word je echt duidelijk wat er nu speelt bij welk personage.

De honger is een spannende thriller waarin dingen zichtbaar worden, die men liever verborgen had gehouden. Kasper van Beek neemt je mee in het leven van personages die je hier en daar weten te verrassen en verbazen. Personages waarvan je je afvraagt wie bij wat betrokken is en wat de rugzak is die ze met zich meedragen. Dit boek krijgt 4 sterren van mij.

★★★★
Titel: De honger | Fragment (voorgelezen) | Auteur: Kasper van Beek | Uitgeverij Cargo | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 288 pagina’s | ISBN13: 9789403188003 | Verkrijgbaar sinds: mei 2020 | Recensent: Sheila Vermeulen | Datum recensie: 10-06-2020 | Prijs: €19.99, e-book €6.99 | Bestellen