Hoek

Recensie Hoek door Soraya Latten:

Alexander ‘Hoek’ Holman is niet alleen een levende legende in de kickbokswereld, maar ook de rechterhand van André Krook, een van de laatste Nederlandse Godfathers van de Amsterdamse onderwereld. Maar Alexander komt door de training van supertalent Ali Ayob steeds meer in de spotlights terecht, wat zijn hechte vriendschap met Krook onder druk zet. Als er dan ook nog een oude bekende in het leven van Hoek opduikt, weet hij dat hij een keuze moet maken tussen zijn Dojo en zijn vriendschap met Krook.

“Scherpte en kracht waren geen eeuwige constanten. Zonder discipline verbrokkelden ze onder je handen.” -Donald Nolet

Hoek wordt door de uitgeverij beschreven als een thriller, maar is meer een spannende misdaadroman. Het boek draait meer om de relaties die Alexander opbouwt, zijn trainingen en de keuzes die hij moet maken. De spanningsboog blijft vrij laag waardoor het echt geen thriller te noemen is. Maar ook al is deze beschrijving niet geheel correct, het boek is zeker een aanrader als je houdt van wat actie. Vooral de trainingssessies en de wedstrijden zijn intens en spannend en maken dat je vlot door het boek heen leest.

De schrijfstijl van Donald Nolet is vlot en doordat hij tijd besteedt aan het verleden en de ontwikkeling van de karakters, zou het verhaal zo gebaseerd kunnen zijn op ware gebeurtenissen. Hoek, Krook en Ali voelen levensecht aan en door de ontwikkeling die ze meemaken, kun je als lezer ook echt met ze meeleven en voelen. Zo voelde ik de spanning in mijn lijf bij de gevechten van Ali. Ook de beschrijving van de locaties waar het boek zich afspeelt, zie je na het lezen van de beschrijving zo voor je.

Pas later in het boek kom je erachter, waardoor Hoek zo loyaal is aan André terwijl dit, zover je hem in het boek leert kennen, niet bij hem lijkt te passen. Doordat deze redenen lange tijd ‘geheim’ blijven, blijf je als lezer ook nieuwsgierig naar hoe Hoek in het wereldje is gerold en waarom hij er al zolang in zit, terwijl hij zo graag in zijn Dojo aan het trainen is. Deze en andere gebeurtenissen in het boek maken dat je snel door het boek komt en steeds nieuwsgierig blijft naar wat gaat komen. Ook kom je weer makkelijk in het boek nadat je het, tijdelijk, hebt weggelegd.

Donald Nolet won in 2014 met zijn debuut Versleuteld de Gouden Strop en de Schaduwprijs voor beste thrillerdebuut. Ook zijn in 2016 verschenen Handschrift van de duivel kwam op de shortlist van de Gouden Strop te staan. Naast zijn werk als thrillerschrijver werkt Donald als copywriter in de reclamewereld.

★★★★
Titel: Hoek | Auteur: Donald Nolet | Uitgeverij Cargo | Categorie: thriller | Verkrijgbaar als paperback, e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789403147406 | Verkrijgbaar sinds: 15-05-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 05-06-2020 | Prijs:  €19.99 , e-book €4.99 | Bestellen