Meggy & Rico 2 – Het memorie-mysterie

Recensie Meggy & Rico 2 – Het memorie-mysterie door Inge Brunnekreef:
Een spannende zoektocht

Het verhaal gaat over Meggy en haar vriend Rico. Meggy is journalist en Rico is makelaar in verschillende zaken. Meggy zoekt een nieuw onderwerp om over te schrijven en via een tip van Rico hoort ze over het probleem met de aanbesteding van het regeringsvliegtuig. Een goed onderwerp en Meggy wil er dan ook graag meer over weten. Ze maakt een afspraak met een politicus en besluit voor deze afspraak eerst naar het debat te gaan, waar wordt gesproken over de aanbesteding. In de pauze hoort ze haar naam en meteen is er een felle lichtflits en botst er iemand tegen haar aan. De verwarring is groot en de fotograaf wordt verwijderd uit de zaal. Hiermee zijn de problemen niet opgelost, maar begint de ellende pas. Na afloop probeert iemand haar te beroven van haar rugzak en merkt Meggy dat ze wordt achtervolgd. Bij thuiskomst komt ze erachter dat iemand een usb-stick in haar tas heeft gestopt. Van wie is deze en wat staat erop? Haar zoektocht naar degene die de memorystick in haar tas heeft gestopt, leidt tot een reeks spannende gebeurtenissen waarbij Meggy en Rico meerdere keren in gevaar komen.

Eerder verscheen in de Meggy & Rico serie het boek Het Oxtromet-mysterie. Dit heb ik nog niet gelezen, maar ondanks de terugblikken naar gebeurtenissen uit het eerder verschenen boek, kun je Het memorie-mysterie prima afzonderlijk lezen.

De schrijfstijl van Margriet van Beek is prettig, af en toe zelfs spannend en het boek leest vlot weg. De details over de aanbesteding van het vliegveld vond ik wat langdradig waardoor ik mijn aandacht minder goed bij het boek kon houden. Het verhaal kent meerdere personages, waaronder Carl Voss, een detective, John Dubbelspel, Twan van Europol, Stan de Beer en Cathy. Stuk voor stuk worden de personages goed uitgewerkt. Vooral Meggy en Rico worden sterk neergezet.

De spanning is in dit boek zeker wel aanwezig, maar is niet te vergelijken met een thriller. Het memorie-mysterie is meer een detective of misdaadroman met voor de lezer het nodige speurwerk, een boek die ik beloon met 3 sterren.

★★★
Titel: Het memorie-mysterie | Leesfragment | Auteur: Margriet van Beek | Elikser Uitgeverij | Categorie: Crimezone, misdaad | Uitvoering: paperback | 225 pagina’s | ISBN13: 9789463651325 | Verkrijgbaar sinds: 26-03-2019 | Recensent: Inge Brunnekreef | Datum recensie: 20-07-2019 | Prijs: €19,90 | Bestellen