Verdoemd

Recensie Verdoemd door Anita de Groot:
Dit is het derde boek van Mariska Overman over Isabel Dieudonné. Het eerste deel heet Hoofdzaak en het tweede deel Voltooid. Voor mij is dit het eerste boek dat ik lees over Isabel en het is zeker niet mijn laatste, want ik ben om, ik ben aangenaam verrast door het boek. Lijken hebben op een of ander manier aantrekkingskracht op mij. Op tv kijk ik heel graag Silent Witness en toen ik de flaptekst las van het boek, rinkelden er alarmbellen van dit zou ik weleens leuk kunnen gaan vinden. En jawel hoor, alhoewel er maar één overeenkomst is, namelijk dat het lijk het verhaal vertelt, zijn er voor de rest geen overeenkomsten, maar het was wel een boeiend boek om te lezen.

Isabel is werkzaam als specialist postmortale zorg en ex-rechercheur. Haar collega Aisha belt Isabel op om te vragen voor mentale ondersteuning, omdat zij voor het eerst een meisje (het lijk) gaat herstellen, dat onder de trein zelfmoord heeft gepleegd. Dit meisje Sara is niet de enige die op deze manier zelfmoord pleegt, ook Jelte en Daan komen op deze manier om het leven en dat in korte tijd achter elkaar en op dezelfde plek. De rechercheur in Isabel vertelt haar dat er iets niet in de haak is, en ook na post mortem bloedonderzoek blijkt het inderdaad niet te kloppen, waardoor Isabel groen licht krijgt van de recherche om de zaak te onderzoeken.
Het onderzoek is wankel en roept meer vragen op dan dat er antwoorden komen en meerdere malen dreigt het onderzoek te stoppen, maar er gebeuren dingen die ervoor zorgen dat er toch doorgegaan wordt met het onderzoek.

Mariska heeft een geweldig boek geschreven. Doordat zij met tijdlijnen speelt, met feiten en met gevoel wordt het verhaal heel realistisch neergezet: het gevoel dat het oproept, de onmacht omdat een jongere een zelfmoord heeft gepleegd, maar ook de band tussen ouders en kind en de maatschappij. Van alle factoren maakt zij gebruik en dat maakt het boek ook zo goed.
Ik geef het boek 5 sterren

Ik wil De Crime Compagnie en blog In de Boekenkast bedanken voor het beschikbaar stellen van het E-book.

★★★★★
Titel: Verdoemd | Leesfragment | Auteur: Mariska Overman | Uitgeverij De Crime Compagnie | Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback of E-book| 380 pagina’s | ISBN13: 9789461093387 | Verkrijgbaar sinds: december 2018 | Recensent: Anita de Groot | Datum recensie: 19-06-2019 | Prijs: €15,- | Bestellen