Theater

Recensie Theater door Dayenne Wamsteeker:
In een villa in Sint-Martens-Latem wordt de vermoorde Albert Leblanc gevonden. Hoofdinspecteur Steve Stern moet samen met zijn collega’s de moord oplossen. Albert Leblanc was een bekende en hoogstaande advocaat met de bijnaam ’De zilveren vos’. Ook op cultureel gebied was hij erg belangrijk voor de stad. Zijn dood zorgt voor opschudding en het moordonderzoek blijkt lastig. Uiteindelijk wordt het zelfs persoonlijk en gevaarlijk voor hoofdinspecteur Stern zelf.

De thriller Theater van Jan Smets is een typische whodunit, waarin hoofdinspecteur Steve Stern en zijn collega’s op zoek gaan naar de moordenaar van Albert Leblanc. De politie zoekt de dader in de familie, in de relationele sfeer en uiteindelijk zelfs daarbuiten. Elke keer lijkt de dader bekend te zijn, maar dan blijken toch niet alle vragen beantwoord en moet het onderzoek vervolgd worden.

Als lezer word je meegenomen in het politieonderzoek en kun je meedenken. Hierdoor is de spanning in het verhaal continu aanwezig, omdat je steeds op zoek bent naar de dader. Je komt telkens meer te weten, maar wordt constant op het verkeerde been gezet. Uiteindelijk volgt na een spannende ontknoping de onthulling van de echte dader.

Steve Stern is een bekwame politieman, maar gaat binnen het onderzoek graag zijn eigen gang. Hij stort zich op het onderzoek en neemt daarbij soms te veel risico’s, waardoor zijn eigen veiligheid in gevaar komt. Toch bijt Stern zich vast in het onderzoek en wanneer zijn collega’s genoegen nemen met een dader, ondanks openstaande vragen, gaat Stern door tot hij alle antwoorden heeft en de juiste dader te pakken heeft. Tijdens het onderzoek blijkt de hoofdinspecteur te vallen voor de charmes van de weduwe, Julie Leblanc. Deze liefde maakt het onderzoek persoonlijk en niet gemakkelijker.

Het boek is geschreven in een vlotte schrijfstijl. Auteur Jan Smets heeft in zijn verhaal Vlaamse uitspraken verwerkt, waardoor je kunt lezen dat de auteur Vlaams is. Voor de Nederlandse lezer zijn deze uitspraken soms onbekend en lijken ze niet te kloppen, maar het geeft een bepaalde sfeer mee aan het boek, die goed past.

Het boek Theater van Jan Smets is een sterk debuut. Het is een boeiende whodunit, met een interessante en eigengereide hoofdinspecteur als hoofdpersonage. Dit debuut smaakt naar meer! Ik waardeer het boek met vier sterren.

★★★★
Titel: Theater | Leesfragment | Auteur: Jan Smets | Uitgeverij: Pelckmans UitgeversVan Halewyck| Categorie: Thrillers | Uitvoering: paperback | 304 pagina’s | ISBN13: 9789461318534 | Verkrijgbaar sinds: 04-06-2019 | Recensent: Dayenne Wamsteeker | Datum recensie: 24-08-2019 | Prijs: €22,- | Bestellen