Balotje gaat op vakantie

Recensie Balotje gaat op vakantie door Sandra Hutchison:
In Balotje gaat op vakantie beleeft het jonge meisje Balotje een nieuw avontuur. Ze vertrekt met haar ouders en de baby voor een tijdje naar een ander land. Om daar te komen moeten ze heel lang in de auto zitten. Balotje vindt er niets aan, ze moet plassen en wordt erg moe van het autorijden. Bovendien is ze bang dat ze daar in dat vreemde verre land geen vrienden kan maken en die heeft ze thuis wel. Balotje zou dan ook het liefst gewoon terug naar huis gaan.

Dan staan ze plots stil. Zouden ze er al zijn? Jammer genoeg zijn ze pas op de helft. Voor hen staat een grote rij auto’s en het gaat nog wel even duren voordat ze verder kunnen rijden. Balotje mag de auto even uit en wordt direct begroet door een onbekend jongetje. Hij praat gek: “Ei bradi vakanzee”. Ze snapt er niets van, of toch? Kun je dan werkelijk overal vrienden vinden?

In de serie over het eigenzinnige meisje Balotje zijn al een flink aantal titels verschenen. Boekjes vol verhalen met herkenbare onderwerpen voor jonge kinderen. De voorleesboekjes zijn al in meer dan negen talen uitgebracht en blijken overal een groot succes.

Balotje gaat op vakantie is nu in een speciale uitvoering, als oorspronkelijk Nederlands Gouden Boekje, uitgebracht. Een mooi eerbetoon aan de talentvolle auteur en illustrator Yvonne Jagtenberg.

De illustraties in het boek doen wat kinderlijk aan, misschien zit daarin juist de kracht. Kinderen voelen zich al snel aangetrokken door de eenvoudig ogende maar herkenbare illustraties. De illustraties zijn daarnaast vrij kleurrijk waardoor het boekje een vrolijk geheel is geworden. De teksten in het boekje vormen een compleet verhaal, een avontuur dat zich gemakkelijk laat voorlezen. Vooral geschikt om in één keer achter elkaar het gehele verhaal te vertellen. Leuk om in de klas te lezen kort voor of na een schoolvakantieperiode. Maar natuurlijk ook een fijn boekje voor thuis of juist om mee te nemen naar het vakantieadres.

★★★★
Titel: Balotje op vakantie | Leesfragment | Auteur en illustrator: Yvonne Jagtenberg | Uitgeverij Rubinstein | Categorie: Kids, prentenboek | Leeftijd: 3 plus | Uitvoering: hardcover | 28 pagina’s | ISBN13: 9789047626961 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 13-08-2019 | Prijs: €7,99 | Bestellen