De allerleukste vakantie ooit

Recensie De allerleukste vakantie ooit door Sandra Hutchison:
Een verhaal waar je als vanzelf vakantiekriebels van krijgt.

Na het prentenboek De allerleukste dag komt auteur en illustrator wederom met een leuk voorleesverhaal over Jip en zijn vader. Dit keer gaan ze samen kamperen. Jip weet het zeker: dit zal de allerleukste vakantie ooit gaan worden. Ze vertrekken met de auto naar de camping. Het is nog best een eindje rijden en ze komen dan ook pas laat op de camping aan. Maar dan kan het avontuur echt beginnen.

Het vrolijk ogende prentenboek staat vol felgekleurde illustraties die doen denken aan een zonnige zomer. Het verhaal staat vol grappige situaties die voor iedereen die weleens gekampeerd heeft, herkenbaar zijn. Zo valt het voor Jips vader bijvoorbeeld niet mee om de tent in zijn eentje op te zetten, maar als hij hulp aangeboden krijgt, weigert hij die. Pas wanneer Jip en zijn vader echt in gevaar dreigen te komen, accepteert hij hulp van de familie Beer. Is dit het begin van een nieuwe vriendschap?

Het grappige verhaal leest prettig voor. Omdat het boek wel iets dikker is dan je waarschijnlijk gewend bent van prentenboeken, moet je voor het voorlezen wel even de tijd nemen. Het verhaal vraagt er echt om, om het in één keer uit te lezen. De hardcover kan wel tegen een stootje en gaat een lange tijd mee. De kleurrijke illustraties bevatten vrij veel details en het boek laat zich dan ook prima lenen om regelmatig doorheen te bladeren. Jonge kinderen kunnen er hun fantasie op los laten en er zelf keer op keer een ander verhaaltje bij bedenken.

Vanwege de, voor volwassenen, herkenbare kampeersituaties is dit een prentenboek waar zowel jong als oud plezier aan zal beleven. Een aanrader.

★★★★★
Titel: De allerleukste vakantie ooit | Leesfragment | Auteur en illustrator: Seb Braun | Uitgeverij De Fontein | Categorie: prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789026152498 | Verkrijgbaar sinds: 16-06-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 11-07-2020 | Prijs: €13.99 | Bestellen