Eén enkele seconde

Eén enkele secondeRecensie Eén enkele seconde door Sandra Hutchison:
Een prachtig vastgelegd moment

Rebecca Dautremer (1971) is een overbekende Franse illustrator. Als je eenmaal wat van haar werk hebt gezien, dan herken je het in het vervolg uit duizenden. Haar fabelachtige illustraties maken indruk. Er zijn al een flink aantal boeken met haar illustraties op de markt verschenen, waaronder De rijke uren van Jacominus Gainsborough en Het kleine theater van Rebecca. Dit keer komt ze met een wel heel ongebruikelijk boek genaamd: Eén enkele seconde.

Eén enkele seconde is een opvallend prentenboek dat bestaat uit (slechts) één enkele illustratie. Het is echter een illustratie waar je niet op uitgekeken raakt. Wanneer je het boek openslaat, vind je aan de rechterzijde, afgedrukt op zeer stevig karton, de betreffende illustratie. Deze kun je meerdere keren openvouwen waardoor er een lang ‘schilderij’ ontstaat. De illustratie zou aan de wand niet misstaan.

Aan de linkerzijde van het boek vind je een naslagwerk waarin Rebecca Dautremer alle personages (en dat zijn er maar liefst honderd) aan je voorstelt. Ook beschrijft ze uitvoerig wat ze aan het doen zijn, wat er misgaat, etc. Wanneer je de illustratie compleet open hebt gevouwen en je een voor een de verhaaltjes leest die bij de personages horen, komt de illustratie als het ware tot leven. Ontmoet Jan Gainsborough en zijn familie, maak kennis met de positief ingestelde Clémentine en de nieuwsgierige Paulette Paradis.

Het idee achter dit boek is erg origineel. Rebecca Dautremer is erin geslaagd om de tijd als het ware te bevriezen. Het boek laat je stilstaan bij het nu, deze ene seconde waarin zoveel gebeurt. Waarin tegelijkertijd met jou een ontelbaar aantal mensen (en dieren) ademen, hun hart ritmisch klopt en zij zich voortbewegen. Normaal gesproken zie je deze personages misschien niet eens, want wat kun je zien in die ene tel? Maar met dit boek is één seconde plots een eeuwigheid geworden. Een eeuwigheid de tijd dus om die ene seconde te bekijken, alle personages te leren kennen en je af te vragen: ‘wat als’ en ‘maar wat?’

Rebecca Dautremer is met het maken van dit unieke concept een paar maanden bezig geweest. Het resultaat mag er dan ook wezen. Door ruimschoots de tijd te nemen om alle personages te leren kennen komt het boek als het ware tot leven. Er ontstaat een verhaal waarbij je zult merken dat je fantasie met je op de loop gaat.

Het boek Eén enkele seconde wordt geadviseerd voor kinderen tussen de 7 en 12 jaar, maar meer nog is dit een collectorsitem voor volwassenen.

standaard logo nieuw

★★★★★
Eén enkele secondeTitel: Eén enkele seconde | Auteur: Rebecca Dautremer | Leeftijd: 7-12 jaar | Uitgeverij: Standaard uitgeverij-Infodok | Categorie: prentenboeken | Verkrijgbaar als: hardcover | 1 pagina | ISBN13: 9789002274541 | Verkrijgbaar sinds: 25-10-2021 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 22-12-2021 | Prijs: €39,99 | Bestellen

Het spelhuis