Geentje

Recensie Geentje door Sandra Hutchison:
Geentje is een mooi vormgegeven prentenboek waarvoor het idee is ontstaan uit de creatieve geest van Clarisse van Veen. Zij bedacht, schreef en fotografeerde en het resultaat mag er zijn. Net als haar eerder verschenen prentenboeken (waaronder Dida en het wilde woud) is ook Geentje weer een indrukwekkend mooi boek geworden.

Interessant om te weten is dat er heel wat werk aan voorafgegaan is om de illustraties in het boek te creëren. Clarisse van Veen heeft al de illustraties tot in de allerkleinste details zelf gemaakt. Ze werkt daarvoor met diverse materialen en maakt daarmee scènes die ze vervolgens fotografeert. Een zelfgemaakt aquarel wordt gebruikt als achtergrond. Ze moet wel erg perfectionistisch ingesteld zijn, want als de foto’s eindelijk naar haar zin zijn, bewerkt ze deze nog na met fotoshop. Bijzonder knap gedaan!

Dit prentenboek bevat naast de unieke illustraties een uitgebreid verhaal over Geentje. Geentje werd geboren uit een ei en hij is heel bijzonder. Zijn ouders Govert en Saar zijn namelijk een uniek stel. Govert is een gans en Saar een eend, daardoor is Geentje net even anders dan de ‘gewone’ eenden en ganzen. Zijn ouders zijn in geen velden of wegen te bekennen. Wat Geentje niet weet, is dat zij ontvoerd zijn door een boer. Wanneer hij een spoor van veren ontdekt, besluit hij het spoor te volgen in de hoop dat de veren hem naar zijn ouders zullen leiden.

Het boek bevat vrij veel tekst en laat zich dan ook prima lenen als voorleesboek. Het avontuurlijke verhaal over een jong kuiken zal veel kinderen aanspreken. Bovendien is het boek nog best leerzaam ook, wist jij bijvoorbeeld al dat wilde eenden soms hun nest maken in holtes van bomen? Geentje ontmoet onderweg allerlei dieren en leert gaandeweg dat hij bijzonder is en voor altijd zichzelf mag zijn.
Een mooi boek voor jonge kinderen maar zeker ook een must have voor prentenboekverzamelaars.

Voorbeeldillustratie uit Geentje

★★★★
Titel: Geentje | Auteur: Clarisse van Veen | Uitgeverij: De Rollende Uitgeverij | Categorie: Kids, prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 48 pagina’s | ISBN13: 9789082882162 | Verkrijgbaar sinds: juli 2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 10-08-2019 | Prijs: €14,95 | Bestellen