Hoger! Hoger!

Recensie Hoger! Hoger! door Sandra Hutchison:
Het prentenboek Hoger! Hoger! heeft een opvallend mooie en rijk geïllustreerde harde kaft. De kaft maar ook de rest van de inhoud van het boek is dan ook een nieuwe creatie van Maria Trolle. Zij is een bekende Zweedse illustrator. Vooral bekend van haar populaire reeks prachtige kleurboeken voor volwassenen.

Het verhaal gaat over een schattig klein rupsje dat onder de grond woont. Plots voelt ze een enorme drang om haar veilige haven te verlaten en klimt ze omhoog naar het licht. Ze wil graag zo hoog als maar denkbaar is, zodat ze zo dicht mogelijk bij het fijne licht komt. Op de top van een reusachtige paardenbloem vindt ze haar nieuwe stekje. Hier ontpopt ze zich langzaam tot een mooie vlinder. Nu kan ze eindelijk doen waar ze zo naar verlangde: hoger en hoger gaan.

Het verhaaltje is eenvoudig gehouden, kort maar krachtig. Het prentenboek leest daardoor gemakkelijk voor aan jonge kinderen. Het boek is leuk voor in de klas, als aanvulling op een les over vlinders, maar is vooral een fijn boek om thuis uit voor te lezen. Op die manier heeft je kind alle tijd om de vele illustraties in het boek op zijn of haar gemak te bekijken. De bontgekleurde illustraties staan vol planten, bloemen en insecten.

Eenmaal bekend met het verhaal zal dit boek voor kinderen vertrouwd aanvoelen. Ze kunnen het zo vaak pakken en doorbladeren als dat ze zouden willen. Dit boek zal ze dankzij de vele mooie details niet snel vervelen. Het boek kan ook ingezet worden als zogenaamd zoekboek. Geef je kind bijvoorbeeld de opdracht het huisje van de mier te zoeken of de spin met het rode kruisje op zijn rug. Daar zijn ze vast wel even zoet mee.

★★★★★
Titel: Hoger! Hoger! | Leesfragment | Auteur: Maria Trolle | BBNC Uitgevers | Categorie: Jeugdboeken, prentenboeken | Uitvoering: hardcover | 32 pagina’s | ISBN13: 9789045324647 | Verkrijgbaar sinds: 26-08-2019 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 26-8-2019 | Prijs: €12,99 | Bestellen