Maan in China

Recensie Maan in China door Jolanda Kalkman:
Voor alle grote kleine globetrotters

Altijd voordat Maan gaat slapen, laat ze haar wereldbol ronddraaien om hem ergens te laten stoppen. “Mama, welk land is dit?” Ze wijst een heel groot land aan: China. Dan is het tijd om te gaan slapen. Maan sluit haar ogen en samen met Eend gaat ze op reis naar China, waar ze op de langste muur uitkomt die ze ooit heeft gezien. En het land van de Reuzepanda’s en Reuzenschildpadden ontdekt. Maar Maan wil in één keer heel China zien, dus rent ze gauw door. Maar kun je wel iets zien wanneer je zo snel rond rent?

Bij Mo’s Daughters hebben niet de jongens, maar de meiden de hoofdrol! Rondom deze meiden zijn er 5 series uitgekomen, die van Maan, Mila, Cato, SuperSuus en Wies. De meiden maken prachtige avonturen mee, speciaal voor jonge helden, avonturiers, globetrotters en wetenschappers van 0-6 jaar. Maan laat je graag iets van de wereld zien. Zo leer je over nieuwe culturen en andere mensen, maar ook dat je zuinig moet zijn op de natuur. Iedere bestemming is uniek. In dit boekje komt Maan in China aan. Een prachtig land, maar wel een supergroot land. Heeft Maan wel tijd genoeg om alles te zien?

Annechien (5) en ik hebben al eerder kennis mogen maken met deze fantastische serie boeken. We zijn dus al een tijdje fan van deze supermeiden. Maar op de vraag welke heldin Annechien haar favoriet is, hoefde ze niet lang na te denken. Dat is Maan.

Annechien: “Ik wil net als Maan over de hele wereld reizen. Ik wil ook naar Australië om het vogelbekdier te ontmoeten en naar China om de Reuzenpanda in de natuur te mogen zien. Net als Maan neem ik dan mijn lievelingsknuffel Poesje en Giraf mee. Alleen kunnen die niet in mijn haren wonen want ik ben geen krullenbol!”

Door de boekjes die we eerder hebben gelezen, heeft Annechien geleerd waar op de wereldbol Australië en Canada te vinden zijn. Daar is China nu aan toegevoegd. Daarnaast merk ik dat de natuur en de dieren haar steeds meer interesseren. Zo loopt ze nu bijvoorbeeld steeds met een verrekijker rond om vogels te kijken. Een echte globetrotter in de dop dus!

Maan in China is geschreven door Femke Manger. Zij hoopt dat ze met haar karakter Maan, die dromend de hele wereld rondreist, jonge meiden kan laten zien dat alles mogelijk is. Ik denk dat die boodschap goed overkomt in de boeken. Het is belangrijk dat je durft te dromen, maar ook dat je je dromen waar kunt maken. Zo lees je dat het Maan toch is gelukt om in korte tijd heel China te zien. Dat ze daar wat hulp bij krijgt, is helemaal niet erg. Want ook in het echte leven heb je hulp van anderen nodig om je dromen uit te laten komen.

Illustratie: Monika Suska

De illustraties zijn gemaakt door Monika Suska. Een echte globetrotter, net als Maan die al heel veel van de wereld heeft gezien. Ze vindt het alleen jammer dat ze niet net zo hard kan rennen als Maan. Ik denk dat ze daarin niet de enige is! De illustraties die Monika maakt, zijn vrolijk en kleurrijk. Maar ze zitten ook vol details waardoor de dieren die ze tekent op de werkelijke dieren lijken. Dat is fijn, want Maan ontmoet een hoop bijzondere dieren en zo zie je gelijk hoe ze eruitzien!

Achterin het boekje staan een aantal bijzondere dieren die Maan onderweg heeft ontmoet. Dit rijtje is erg leerzaam. Wanneer iemand mij had gevraagd wat een Pangolin is, had ik het antwoord niet geweten, maar nu heb ik hem ook in het boekje gevonden. En ik kan je verklappen, het is een prachtig dier met….

Ik vind het leuk hoe Annechien geniet van Maan en hoe ze mee droomt over verre landen. Daarnaast leert ze ook nog nieuwe dingen uit het boekje. Bijvoorbeeld over de Chinese muur, omdat ik haar daar eerder nog niet over verteld had bijvoorbeeld. Ook sta ik achter het uitgangspunt dat meiden, net als jongens, alles kunnen bereiken wat ze zelf willen. Dit zou eigenlijk vanzelfsprekend moeten zijn, maar helaas is dat nog niet zo. Ik ben dan ook nog steeds heel enthousiast over deze boeken. De schrijfster weet zowel mij als mijn dochter met de nieuwe avonturen die Maan beleeft, te verrassen. Ik hoop dat Maan ons nog veel meer van de wereld gaat laten zien!

★★★★★
Titel: Maan in China | Auteur: Femke Manger | Illustrator: Monika Suska | Uitgeverij: Mo’s Daughters | Categorie: prentenboeken | Verkrijgbaar als: hardcover | 32 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789493145184 | Verkrijgbaar sinds: september 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 26-02-2021 | Prijs: €9,99 | Bestellen