Mercy, zo heet ik

Recensie Mercy, zo heet ik door Sandra Hutchison:
Een waargebeurd verhaal over vluchtelingen

Dit unieke prentenboek toont het indrukwekkende verhaal van Mercy. Haar moeder Taiwo vluchtte vanwege de oorlog samen met veel van haar landgenoten weg uit Afrika. Ze hoopten op deze manier een betere toekomst tegemoet te gaan en riskeerden daarmee hun leven. In tegenstelling tot een hoop andere bootvluchtelingen hadden ze geluk. Ze werden op zee gevonden door de bemanning van het hulpverleningsschip Aquarius. Aan boord van dit schip beviel Taiwo van haar dochtertje Mercy. Mercy, zo heet ik is hun verhaal…

De realistische illustraties zijn het prachtige en zeer kleurrijke werk van illustrator Saskia Halfmouw. In het boek tref je bijvoorbeeld een illustratie aan van een volgepropte boot en een van een lange rij met vluchtelingen. De illustraties maken stuk voor stuk indruk, evenals het ontroerende waargebeurde verhaal rondom het meisje Mercy, dat gelukkig goed afloopt.

De begeleidende teksten zijn het werk van het muzikale duo Madame Monsieur. Zij schreven eerder een lied over deze wonderbaarlijke geboorte op zee en deden in 2018 met dit nummer mee voor Frankrijk op het Eurovisiesongfestival. Dit lied werd weer gebruikt voor dit bijzondere prentenboek Mercy, zo heet ik.

Illustratie: Saskia Halfmouw

Hoewel de boodschap van het verhaal een eye-opener kan zijn en tegelijkertijd een beetje hoop geeft, vraag ik mij wel af of de teksten geschikt zijn voor heel jonge kinderen. Leg een zin als:
” Ik ben al die kinderen die de zee voor zichzelf heeft gehouden” – Madame Monsieur, maar uit aan een vijfjarige.

Los daarvan is dit boek een aanrader voor in de klas en ver daarbuiten. Op deze wijze komen kinderen al op jonge leeftijd op een redelijk subtiele manier in aanraking met deze hedendaagse problematiek. Wie weet helpt het mee aan een stukje bewustwoording bij jong en oud. Achter in het boek staat nog een uitgebreide tekst voor volwassenen, het verhaal achter het lied en dit geslaagde prentenboek.

★★★★★
Titel: Mercy, zo heet ik | Leesfragment | Auteur: Madame Monsieur (Emilie Satt & Jean-Karl Lucas | Illustrator: Saskia Halfmouw | Uitgeverij De Eenhoorn | Categorie: prentenboek | Verkrijgbaar als: hardcover | 40 pagina’s | ISBN13: 9789462914667 | Verkrijgbaar sinds: 25-03-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 11-08-2020| Prijs: €15.95 | Bestellen