De dagen komen en gaan

Recensie De dagen komen en gaan door Hannie van Grol:
Op het eind van haar leven laat Anna haar leven in Kameroen nog een keer aan zich voorbijgaan. Ze weet dat ze gaat sterven vanwege een knobbeltje in haar borst. Haar enige dochter Abi, die naar Frankrijk is verhuisd, staat haar bij in haar laatste levensdagen.

Vanuit verschillende perspectieven wordt de geschiedenis van Kameroen en het leven daar verteld. Het leven van Anna, die scholing kreeg omdat ze opviel bij de nonnen, van haar enige dochter Abi, die naar Frankrijk verhuisde en Max, haar kleinzoon, wordt op indringende wijze beschreven. Ieder jaar keerde Abi terug naar Kameroen, haar zoon Max voelde zich daar erg op zijn gemak en hij sloot vriendschap met Ismaël, Tina en Jenny. Het werd een bijzonder verbond tussen deze vier, ook al ging Max na zijn vakantie steeds weer terug naar Frankrijk.

Als de drie kinderen in Kameroen wat ouder zijn, wordt de invloed van de sekte Boko Haram beschreven. Kansloze jongeren werden benaderd om zich onder valse voorwendselen bij hen aan te sluiten met het vooruitzicht op een beter leven en de leus dat het beter was om voor God te sterven dan door de honger. Veel geweld en gruwelijkheden passeerden de revue en het leven werd er alleen maar moeilijker op, zoals blijkt uit de getuigenis van Tina, een hoofdstuk in het boek dat op hartverscheurende wijze vertelt over de ellende die de jongeren moesten doorstaan.

In het begin van het boek wordt al duidelijk dat Anna niet lang meer te leven heeft. In flashbacks en vanuit andere perspectieven lezen we hoe het leven in Kameroen was, hoe de kinderen leefden en hoe de gebruiken daar waren. Langzamerhand worden we verder ingewijd in de levens van de verschillende personen. Hoewel duidelijk wordt dat het leven in Kameroen niet over rozen ging, werd pas veel later duidelijk hoe ontwricht de samenleving was, toen Boko Haram zijn intrede deed. Vanaf dat moment zit er vaart en spanning in het verhaal en wil je doorlezen om erachter te komen, hoe dit geweld gestopt gaat worden.

Oxfam Novib heeft dit boek opgenomen in de boekenreeks die via hun site verkocht wordt om de leus “Wij kunnen armoede verslaan” waar te maken. Deze organisatie biedt schrijvers uit niet-westerse landen de mogelijkheid hun stem te laten horen. Op hun site is daar meer informatie over te vinden.

De dagen komen en gaan is een indrukwekkende roman over familie, liefde, vriendschap en het leven in Kameroen. Het boek geeft een goed beeld van de cultuur en leefgewoonten daar door de levens van de drie generaties op papier te zetten. De namen van daar en de verschillende locaties alsmede de verschillende benamingen voor een en dezelfde persoon maken het af en toe lastig om het verhaal goed te blijven volgen. Maar een roman uit een land waar je anders weinig over hoort, blijft intrigerend en zeker de moeite waard om je in te verdiepen.

★★★
Titel: De dagen komen en gaan |Oorspronkelijke titel: Les jours viennent et passent | Leesfragment | Auteur: Hemley Boum | Uitgeverij Orlando | Categorie: Literaire romans | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 336 pagina’s | ISBN13: 9789493081734 | Verkrijgbaar sinds: 01-12-2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 05-01-2021 | Prijs: € 22,50, e-book € 12,99 | Bestellen