Eve’s waarheid (2)

Recensie Eve’s waarheid door Hannie van Grol:
Een geheim ontrafeld

Eve’s waarheid is het tweede deel uit de trilogie De drie dochters. In dit tweede deel staat de jongste dochter Eve centraal. De drie zussen vinden tijdens een opruimactie een medische verklaring waaruit blijkt dat hun moeder, de beroemde filmster Jillian Croft, die inmiddels al overleden is, nooit zwanger had kunnen worden. Ze zijn totaal van slag door deze ontdekking. Hun vader, de beroemde Daniel Braddock, kunnen en willen ze niets vragen, hij heeft een beroerte gehad en kan nauwelijks spreken. In het eerste deel heeft Rosalind, de middelste dochter, al onderzoek gedaan naar haar biologische moeder. De andere twee zussen zijn niet van plan om haar daarin na te volgen.

Eve staat op een keerpunt in haar leven. Ze krijgt een geweldige opdracht, alleen moet ze daarvoor naar Washington Island, een redelijk geïsoleerd gebied, waar een vriendin van haar stiefmoeder graag een verbouwing wil laten uitvoeren. Eve wordt gevraagd de benodigde ideeën en schetsen daarvoor aan te leveren. Tevens kan ze voor een buurman ook een ontwerp maken. Omdat haar werk haar niet bevalt en haar relatie in zwaar weer verkeert, besluit ze de opdracht aan te nemen en een time out te nemen om haar leven weer op de rails te krijgen.

Eenmaal daar aangekomen blijkt de vriendin van haar stiefmoeder een beetje een vreemde vrouw te zijn en de buurman een aantrekkelijke vrijgezelle man. Ze gaat hard aan het werk om de ontwerpen te realiseren. Dit gedeelte van het verhaal kabbelt wat voort, maar als je denkt dat de vaart er een beetje uit is, vindt er een totale ommekeer plaats. De ontmoeting met een opstandige puber die van huis is weggelopen, brengt leven in de brouwerij. En door alle verwikkelingen die er spelen, wordt ze zelf geconfronteerd met een trauma uit het verleden, wat ze al een hele tijd angstvallig vermeden heeft. Ondanks dat ze niets wil weten van haar biologische moeder, wordt dat onverwachts ook een issue in deze afgelegen streek.

Muna Shehadi heeft een prettige schrijfstijl en de personen weet ze goed neer te zetten. De jongste dochter Eve sluit je vanaf het begin van het verhaal in je hart, het zou zomaar je beste vriendin kunnen zijn. Heel veel thema’s, zoals vriendschap, liefde, verdriet, ziekte, dood, ruzies, geheimen, passeren de revue. Ook het raadsel rond de biologische moeder wordt verder ontrafeld, hoewel Eve hier helemaal niet naar op zoek was. Het zijn genoeg ingrediënten bij elkaar om er weer een aangenaam leesavontuur van te maken. Het concept van dit tweede deel is hetzelfde als in het eerste deel. Ieder hoofdstuk wordt begonnen met een gedeelte uit het dagboek van Jillian Croft, waarna het verhaal over de dochter verdergaat. Als lezer ontdek je steeds meer wat de onvruchtbare vrouw heeft bewogen om over te gaan op het adopteren van kinderen.

Na het eerste deel was ik bijzonder nieuwsgierig naar het verdere verloop van het verhaal. Op zoek naar de biologische moeder zou alleen maar meer van hetzelfde zijn, maar Muna Shehadi weet weer te verrassen met een nieuw thema in het verhaal. Het boek leest, na het wat voortkabbelende begin, als een trein. Wel fijn is het dat de rode draad van de moeder die geen kinderen kon krijgen, ook in dit boek een grote rol speelt. En natuurlijk vraagt dat om een derde deel dat in het voorjaar van 2020 in Nederland op de markt zal komen. Zal de auteur ook dan weer weten te verrassen met een originele aanpak? En is het misschien de kers op de taart?

★★★★
Titel: Eve’s waarheid | Boekenreeks: De drie dochters-deel 2 | Auteur: Muna Shehadi | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: Romans | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 384 pagina’s | ISBN13: 9789402704150 | Verkrijgbaar sinds: november 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 26-02-2020 | Prijs: € 19,99, e-book € 4,99 | Bestellen