De toekomst tegemoet

Recensie De toekomst tegemoet door Sandra Hutchison:
In deze historische roman volg je als lezer het verhaal van Marieke. Zij is een jonge vrouw die opgroeit op een boerderij in een klein dorp. Net als veel andere mannen en vrouwen uit het dorp werkt ook Marieke in kasteel Sinderen. Dan ontmoet ze Berend, die uit een hogere klasse afkomstig is, het is voor beiden liefde op het eerste gezicht. Voor Marieke is dit de start van een luxer leventje en dat is in het begin best even wennen.

De toekomst tegemoet is geschreven door auteur Annemartien Berkelaars. Zij schreef eerder al de romans Opnieuw beginnen en Scheerlicht. Annemartien heeft een zeer toegankelijke schrijfstijl, ze gebruikt geen moeilijke woorden en de dialogen in het boek zijn vrij eenvoudig gehouden. Het verhaal speelt zich afwisselend af in diverse jaren tussen het jaar 1860 en 1876, maar altijd vanuit het perspectief van Marieke, die als het ware terugblikt op haar eigen leven.

Hoewel Kasteel Sinderen veelvuldig in het boek voorbijkomt, wordt er in het verhaal weinig beschreven over de gebeurtenissen die zich daar afspelen tijdens de periode dat Marieke daar werkt. Ik had hier graag veel meer over gelezen. Personages hadden ook best meer diepgang mogen krijgen. Ik mis de romantiek in dit verhaal en het drama had best wat meer uitgediept mogen worden. De auteur lijkt zich echter voornamelijk te hebben geconcentreerd op historische feitjes en lijkt daarbij de belevingswereld van de personages zo nu en dan te vergeten. Over het algemeen voelt deze historische familieroman dan ook meer als een opsomming van algemene gebeurtenissen, inzichten en gewoontes uit die tijd, waaronder het inzicht dat goede voeding en hygiëne belangrijk zijn voor de algemene gezondheid. Evenals de opkomst van de stoommachines in fabrieken en intelligente vrouwen die eindelijk ook hun mening durven te geven. Het eigenlijke familieverhaal verdwijnt daardoor wat naar de achtergrond en dat is jammer.

Toch is het knap dat de auteur alle historische momenten zo aan elkaar heeft weten te koppelen dat het geheel prettig wegleest en de lezer zo op een leuke manier wetenswaardigheden uit de geschiedenis voorgeschoteld krijgt. De beschrijvingen uit die tijd intrigeren zeker. Liefhebbers van historische romans en familieromans zullen zich zonder twijfel een paar uur prima weten te vermaken met deze luchtige historische roman.
★★★
Titel: De toekomst tegemoet | Leesfragment | Auteur: Annemartien Berkelaar | Uitgeverij Zomer & Keuning | Categorie: historische familieromans | Verkrijgbaar als: hardcover | 224 pagina’s | ISBN13: 9789020537253 | Verkrijgbaar sinds: 08-12-2020 | Recensent: Sandra Hutchison | Datum recensie: 16-12-2020 | Prijs: €17.50 | Bestellen