De vlinderkamer

Recensie De vlinderkamer door Lore van Dun:

In De vlinderkamer maken we allereerst kennis met Posy. We lezen het verhaal van haar kinderjaren waarin ze vlinders ving met haar vader. We lezen hoe haar onbezonnen jeugd veranderde toen ze bij haar oma ging wonen. Hierna springen we naar het heden waarin ze nog steeds woont in het huis van haar jeugd. Spijtig genoeg raakt het landhuis in verval en is er geen geld om het te renoveren. Posy moet de pijnlijke beslissing nemen om haar landhuis te verkopen. In het heden keert ook haar eerste liefde, Freddie, terug. Door middel van flashbacks leren we ook het verleden van Posy en Freddie kennen. Al snel blijkt dat Freddie dingen achterhoudt voor Posy. Wat is zijn grote geheim? En wat heeft het landgoed van Posy ermee te maken?

Posy is een personage dat je meteen in je hart sluit. Je leest hoe haar moeder haar in de steek liet, maar ook hoe ze een leuke jeugd had bij haar oma. Ze is echt een vaderskind. Je leeft helemaal mee in hun prachtige tuin. Lucinda Riley weet hem helemaal in je gedachten op te roepen dankzij haar beeldende schrijfstijl. Ik sta naast Posy en haar vader vlinders te vangen en alles te leren over planten.

Naast Posy zijn er heel wat nevenpersonages. In het begin was ik hier even door in de war. Ze heeft twee zonen die absoluut het tegenovergestelde zijn van elkaar. Nick is mijn favoriete personage. Hij is heel nuchter. Hij heeft hard gewerkt om te bereiken wat hij nu heeft. Sam daarentegen vond ik een verschrikkelijk personage. Je voelt meteen dat hij zichzelf beter voordoet dan hij is. Hij loopt zichzelf voorbij ten koste van zijn vrouw en kinderen. Zo’n man zal mij nooit weten te bekoren in een boek. De tegenstelling tussen haar zonen zorgt ook voor een leuke interactie in het verhaal. De sympathie die je voor de ene hebt, maar dan ook de haat tegen de andere.

Door de vele personages zijn er ook heel wat kleine losse verhaallijnen die ervoor zorgen dat je aandacht bij het verhaal blijft. Er zijn wat geheimen, maar ook de losse verhaallijnen wisten mij bezig te houden. Hoe zou het aflopen met Sam en zijn vrouw, maar ook het grote geheim van Freddie zorgt ervoor dat je constant wilt blijven lezen.

De tijdssprongen zorgen ervoor dat beetje bij beetje je meer te weten komt. Dit is altijd een van de grote sterktes in de boeken van Lucinda Riley. Zowel het heden als het verleden heeft zijn verhalen, wat ervoor zorgt dat als je het heden leest, je terug wilt naar het verleden, maar omgekeerd ook. Je raakt nooit verveeld.

Lucinda Riley schreef met De vlinderkamer weer een pracht van een roman. Je vindt er haar kenmerkende tijdssprongen in terug, maar toch weet ze weer te verrassen met enkele gebeurtenissen. Zonder twijfel vijf sterren voor mij.

★★★★★
Titel: De vlinderkamer | Auteur: Lucinda Riley | Xander Uitgevers | Categorie: familieroman | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 512 pagina’s | ISBN13: 9789401612074 | Verkrijgbaar sinds: 21-04-2020 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 22-05-2020  | Prijs: €21,99 | Bestellen