Het leven is als een gedachte

Recensie Het leven is als een gedachte door Hannie van Grol:
Meer dan 300 jaar Kolderveen

Pauline Kastelijn groeide op in Harmelen en begon op latere leeftijd met schrijven. Toen ze verhuisde naar de boerderij in Kolderveen, begon ze onderzoek te doen naar de geschiedenis van deze plaats. Ze volgt meer dan drie eeuwen lang de levens van de familie Huijsman. Vanaf 1674 kwam dat gezin vanuit Haastrecht terecht in die boerderij om daar een betere toekomst tegemoet te gaan. Een boer begeeft zich in de vervening, heeft wat vee en is soms ook schipper. In 1965 sterft tante Femme en de familiegeschiedenis stopt dan. De boerderij wordt gerestaureerd en krijgt nieuwe bewoners, waar de auteur er een van is.

Pauline Kastelijns heeft een gedegen studie gemaakt van de geschiedenis en de gebruiken door de eeuwen heen. Aan de hand van de levens van de personen (een stamboom staat voor in het boek afgedrukt) en hun lief en leed schetst ze een beeld van de tijdgeest in die drie eeuwen. Tegen de historische achtergrond laat ze de lezer meeleven met de zware tijden, waarin deze mensen leefden. Heel minutieus beschrijft ze de gebruiken en rituelen van die verschillende periodes. Uit de verantwoording achter in het boek waarin ook de geraadpleegde bronnen zijn opgenomen, blijkt hoeveel studie eraan vooraf gegaan moet zijn.

In 31 hoofdstukken wordt de geschiedenis beschreven. Hier en daar staan foto’s afgebeeld van geschreven en gedrukte teksten, wat het geheel erg verduidelijkt. Het boek leest vlot en de schrijfstijl van Pauline Kastelijns is prettig en toegankelijk. Heel beeldend beschrijft ze hoe de gebruiken waren, wat van belang was voor deze mensen en hoeveel leed ze te verwerken kregen, omdat de medische zorg nog lang niet zo ontwikkeld was als tegenwoordig en er vaak sprake was van kindersterfte. In de stamboom is te zien hoeveel kinderen op jonge leeftijd overleden.

De typering familieroman is zeker in het begin van toepassing, maar geleidelijk aan wordt er veel aandacht geschonken aan de geschiedkundige ontwikkeling en worden erg veel feiten vermeld, zodat de familieverhalen wat naar de achtergrond verschuiven. Bovendien worden veel kinderen vernoemd naar voorouders, zodat er veel dezelfde namen in voorkomen. Dit bemoeilijkt de voortgang van het verhaal en op zo’n moment is het prettig de stamboom te kunnen raadplegen.

In vogelvlucht vliegen we door de eeuwen heen met heel veel historische achtergrond. In het begin ligt het accent op het romangedeelte, maar langzamerhand sluipt er zoveel geschiedenis tussendoor, dat de nadruk daar meer op komt te liggen. Voor diegenen die houden van historische romans met heel veel geschiedkundige feiten en achtergronden, is dit boek een echte aanrader.

★★★
Titel: Het leven is als een gedachte | Auteur: Pauline Kastelijn | Uitgeverij Elikser | Categorie: historische familieromans | Verkrijgbaar als paperback | 378 pagina’s | ISBN13: 9789463652889 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 21-01-2021 | Prijs: € 29,50 | Bestellen