Tante Jo

Recensie Tante Jo door Jolanda Kalkman:
Liefdevol en geestig portret van een (on)alledaags vrouwenleven in de twintigste eeuw.

Tijdens de corona-uitbraak kwam er in Nederland al snel de eerste intelligente lockdown. Noodgedwongen kwam Sander Donkers toen, net als vele andere Nederlanders, verplicht thuis te zitten. Het viel hem op dat veel mensen reageerden zoals zijn dierbare oudtante, Tante Jo, op élke situatie reageerde: met een zwabber en een dweil. Ook hij begon ongemerkt met schoonmaken. Dit deed hem terug denken aan zijn Tante Jo. Zo trok hij zijn eigen doos van Pandora vol herinneringen aan zijn oudtante open. Want wat wist hij nu eigenlijk echt over haar?

Voor de Volkskrant schreef Sander Donkers een serie columns over zijn Tante Jo. Nadat zijn columns waren verschenen, ontving hij allemaal brieven en e-mails van lezers waarin zij schreven wel iets te herkennen in deze eigengereide, ietwat wereldvreemde dame. “Kennelijk stond ze in haar bloemetjesjurk voor iets groters, voor een menstype dat van de aardbodem lijkt te zijn verdwenen, maar waaraan we de herinneringen koesteren”.

Na het lezen van dit boek moet ik toegeven het helemaal met deze lezers eens te zijn. Ook voor mij kwamen er herinneringen boven aan mijn eigen “Tante Jo”. Zij woonde in haar jeugd net als Jo in Rotterdam. Op haar verjaardag werd Rotterdam tijdens de Tweede Wereldoorlog gebombardeerd en moest ze haar huis ontvluchten. Het huis van Jo stond er na het bombardement nog, dat van mijn “Tante Jo” was totaal vernietigd.

Toch besluit Jo niet langer in het huis te blijven, want het thuisgevoel was ze totaal kwijt. Zo kwam het dat zij samen met haar vader en haar zus Cor in Hillegersberg komen te wonen. Dit is natuurlijk wel een heel heftige passage uit het boek. Maar soms waren het de subtielere details die mij aan mijn “Tante Jo” deden denken. Zoals het doorzichtige regenkapje om haar haar te beschermen. Ik vond het erg leuk dat door het lezen van dit boek mijn eigen herinneringen naar boven kwamen.

Sander Donkers heeft met Tante Jo een heel persoonlijk boek geschreven. De oude zwart-wit foto’s tonen Tante Jo in de tijd zoals het toen was. Ik vond het wel jammer dat het boek zo snel uitgelezen was. Wanneer je er echt even voor gaat zitten kun je je er een volle middag mee vermaken.

Ik denk dat het boek vooral voor de familie, vrienden en kennissen van de schrijver een waardevol boek is geworden. En dat het waardevolle voor de lezers vooral in de herkenningen zit. Zo kan iedereen er op zijn eigen manier van genieten.
Wat misschien een mooie toevoeging was geweest, was wanneer er na het laatste hoofdstuk, fragmenten van alle “eigen Tante Jo’s”  in het boek waren opgenomen. Hierdoor was het boek denk ik nog herkenbaarder geworden en tegelijkertijd nog meer van de lezers geworden. Wie weet brengt deze tip Sander Donkers wel op ideeën?

Iedereen heeft wel een eigen Tante Jo. Maar dit is het verhaal van de Tante Jo van Sander Donkers. Een feest van herkenning en het maakt je nieuwsgierig naar de verhalen die achter je eigen “Tante Jo” schuil zijn gegaan.

★★★
Titel: Tante Jo | Auteur: Sander Donkers | Uitgeverij Lebowski | Categorie: familieromans  | Verkrijgbaar als: hardcover, e-book en luisterboek | 160 pagina’s met illustraties | ISBN13: 9789048859139 | Verkrijgbaar sinds: november 2020 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 18-01-2021 | Prijs hardcover: €15,- e-book: € 3.99 en luisterboek: €11.99 | Bestellen