De Italiaanse droom

Recensie De Italiaanse droom Sonja Hubregtse:
Wanneer je niet op vakantie gaat deze zomer, is het misschien een goed idee dat je met Niamh mee gaat naar de mooie Ligurische kust! De schrijfster Catherine Mangan neemt je mee naar de knusse plaatsjes Portofino, Santa Margherita en Camogli.

Niamh is haar leven in het regenachtige Ierland beu… Haar vriend heeft haar gedumpt en noodgedwongen woont ze nu weer bij haar ouders. Tevens staat haar baan op de tocht. Wanneer haar zus vraagt of ze meegaat voor een korte reis naar Italië, hoeft ze niet lang na te denken. Aan de Ligurische kust heeft ze al snel de smaak te pakken en geniet met volle teugen van het land, de mensen én het eten. Ze besluit om in Camogli te blijven.
Al snel komen er grootse plannen in haar hoofd en ze begint een koffiebar. Het leven lacht haar weer toe: zon, zee, verrukkelijk eten én de gezellige momenten met de knappe Giorgio (de verhuurder van de bar). Maar dan komen er toch meerdere problemen om de hoek en zal ze een keuze moeten maken, of ze blijft of toch terug gaat naar het regenachtige Ierland. Valt haar droom in duigen of is hulp dichterbij dan ze denkt?

De schrijfster is bijzonder goed in het creëren van sfeer in het boek De Italiaanse droom. Gedetailleerde beschrijvingen van de omgeving zorgen ervoor dat je als lezer echt een goed beeld hebt van waar het verhaal zich afspeelt. In het begin duurde het even, voordat ik goed in het verhaal zat. Dit kwam voornamelijk door de lange zinnen. De schrijver kiest vaak even een ‘zijpad’ waardoor het, in het begin, soms iets te langdradig is. Wanneer je eenmaal goed in het verhaal zit, is dit geen probleem meer. De karaktereigenschappen van Niamh worden duidelijk beschreven, waardoor je haar als een vriendin gaat zien en je als lezer meeleeft met haar situatie. De onhandige eigenschappen van haar brengen de nodige humor mee. Zeker omdat ze geen blad voor de mond neemt en ze haar gedachten soms hardop uitspreekt. Erg origineel is dat de schrijfster een kijkje geeft in de overpeinzingen van Niamh. Het is een heerlijk verhaal dat lekker leest. Romantische situaties worden goed afgewisseld met humor en avontuurlijke gebeurtenissen. De schrijfster heeft in mijn ogen de juiste balans gevonden in het aantal personages in het boek. Niet te veel zodat je het overzicht kwijt raakt; maar voldoende zodat je telkens weer nieuwsgierig bent naar anderen. Ik baalde er echt van dat het uit was. Naar mijn idee heeft de auteur ook een boodschap achtergelaten in het boek, namelijk: het leven kan zo voorbij zijn, dus moeten we uit elke dag halen wat erin zit.

Een verhaal over kansen en mislukkingen, dromen naleven, durven loslaten en ergens voor willen gaan. Een heerlijk boek voor komende zomermaanden.

★★★★★
Titel: De Italiaanse droom | Leesfragment | Auteur: Catherine Mangan | Uitgeverij HarperCollins | Categorie: feelgoodroman | Uitvoering: paperback | 400 pagina’s | ISBN: 9789402705430 | Verkrijgbaar sinds: 09-06-2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 15-07-2020 | Prijs: €17,99, e-book €9.99  | Bestellen