De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson

Recensie De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson door Hannie van Grol:
Een prachtige feelgoodroman met heel veel diepgang

Het verhaal begint in Parijs waar hoofdpersoon Grace samen met haar langeafstandsrelatie David op de metro staat te wachten. Een onbekende vrouw valt op de rails en net op het laatste nippertje redt David deze vrouw met gevaar voor eigen leven. David wordt als held gezien en de beelden van deze redding gaan de wereld over op zoek naar deze ‘held’. David probeert alles te vermijden om in het nieuws terecht te komen. Als dat toch mislukt, blijkt dat hij een dubbelleven heeft geleid waardoor de wereld van Grace plotseling instort.

Grace leeft al jaren in een rustig Engels dorpje waar ze vioolbouwer is en haar eigen zaak heeft opgebouwd. Ze wacht al acht jaar op David met een blinde verliefdheid, totdat ze keihard met de waarheid geconfronteerd wordt. Onverwacht krijgt ze steun van een oudere heer die in haar winkel komt voor vioolreparaties en een tiener die zelf viool speelt en die haar helpt om de winkel draaiende te houden. Deze twee haast tegengestelde karakters loodsen haar door deze periode heen. Ze halen haar over om ondanks de moeilijke omstandigheden toch naar de geplande wedstrijd voor vioolbouwers in Cremona te gaan. Ze heeft een bijzondere cello gebouwd die mee zal dingen naar de prijzen.

Mijnheer Williams en tiener Nadia spelen viool, zelf heeft Grace vroeger op het conservatorium gezeten totdat ze daar weggestuurd werd. Daarna heeft ze nooit meer in gezelschap van anderen gespeeld, alleen nog in haar vertrouwde eigen woning en wel alleen. Ook dit laatste gegeven wordt door het boek heen prachtig uitgewerkt met veel psychologische diepgang. Hoewel ze een groot talent was, is ze door haar afgang op het conservatorium veranderd in een zeer angstig persoon. Het liefst blijft ze onopvallend. David is degene die haar opnieuw van het leven leert genieten en later de twee belangrijkste mensen die haar opvangen en stimuleren te gaan leven en voor zichzelf te kiezen.

De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson is een ontroerend en hartverwarmend boek over de liefde en hoe voor jezelf op te komen. Al krijg je in het begin het gevoel met een aardige roman met de nodige verwikkelingen te maken te hebben, een luchtig romannetje, niets is minder waar. Zeker spelen bovengenoemde elementen een rol, maar het verhaal heeft zoveel meer. Ook prachtig is de rol die de muziek speelt in dit boek, wat muziek doet met de verschillende emoties bij de mens. En zeer gedetailleerd, maar nergens vervelend, wordt beschreven hoe het proces van een viool bouwen in zijn werk gaat en wat erbij komt kijken om een uniek instrument te vervaardigen, zowel in uiterlijk als in klank. De schrijfster weet duidelijk waarover ze het heeft.

Het boek boeit van begin tot eind, je blijft lezen om erachter te komen wat Grace meemaakt en hoe dit haar uiteindelijk bevrijdt van het verleden en in staat stelt haar eigen keuzes te maken. Het boek heeft geen open einde, wat ook gebruikelijk is in een feelgoodroman, maar het heeft zoveel meer. De gevoelens zijn diep rakend, je wordt helemaal meegezogen in het leven van Grace en van de twee vrienden in haar leven die ook hun eigen problemen hebben gehad en nog hebben.

De auteur heeft een prachtige stijl van schrijven, af en toe een haast poëtisch taalgebruik en treffende metaforen.
‘De noten dansen om mijn hoofd en dwarrelen als sneeuw op ons neer.’
Dit boek is echt de moeite waard voor iedereen die van een feelgoodroman houdt, die verder graaft dan de oppervlakte, maar die je meeneemt in de zielenroerselen van mensen en die tevens literaire potenties heeft.

★★★★
Titel: De onverwachte wending in het leven van Grace Anderson | Auteur: Anstey Harris | Uitgeverij Nieuw Amsterdam | Categorie: Romans, Feelgoodromans | Uitvoering: paperback of E-book | 304 pagina’s | ISBN13: 9789046824658 | Verkrijgbaar sinds: 14-05-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 29-06-2019 | Prijs max. €20,- | Bestellen