Even tussen ons

Recensie Even tussen ons door Lore van Dun:

Even tussen ons is het verhaal van Holly. Haar favoriete collega is Roz. Ze delen een kantoor, hetzelfde gevoel voor humor en al hun geheimen. Tot het moment dat Holly promotie krijgt. Roz lijkt helemaal niet zo blij te zijn, terwijl Roz haar tot dan altijd gesteund en geholpen had voor de promotie. Op dat moment beginnen er dingen op te vallen die niet kloppen. Spreekt Roz wel de waarheid en wat is er met haar perfecte leven?

Jane Fallon staat sinds haar eerste boek bekend als de auteur van de wraak-feelgood. Ze vertelt altijd een feelgoodverhaal waarin wraak nemen een belangrijke rol speelt. Zo hebben we al een beste vriendin waar haar vriend mee vreemd blijkt te gaan en een man die haar niet meer ziet staan. In Even tussen ons gaat het over een hele andere relatie dan de liefdesrelatie, namelijk de collega.

Holly is net zoals in de andere boeken van Jane Fallon een hele sterke vrouw. Ze is een gewone vrouw die meteen sympathie weet te krijgen. Ze is een alleenstaande moeder dus ze heeft het ook niet altijd gemakkelijk gehad. Ze is heel loyaal naar haar vrienden, maar laat zich door Roz soms ook wel onder druk zetten en ompraten. Gelukkig beseft ze ook wel net op tijd dat ze meer voor zichzelf moet opkomen en dat Roz ook niet altijd de waarheid spreekt.

Jane Fallon heeft met haar wraakboeken een geweldig leuke insteek. Het is gevaarlijk, omdat het nogal snel hetzelfde kan zijn, maar toch weet ze iedere keer verrassend uit de hoek te komen. Ze gaat kleine karaktereigenschappen omvormen tot iets wat voor wraak zorgt, maar toch weet ze in dit boek heel mooi duidelijk te maken dat er op wraak ook een grens zit. Ondanks de verrassingen zit er in dit boek toch wat ‘herhaling’. De algemene structuur is heel herkenbaar en zorgt ervoor dat het verhaal niet echt weet te verrassen. Er zit wel heel veel humor in de boeken van Jane Fallon. In Even tussen ons is die natuurlijk ook weer aanwezig. Ik moest dan ook regelmatig lachen om wat Holly allemaal meemaakt, je kunt het zelf zo erg niet bedenken. Hierdoor boet ze ook wel een beetje aan geloofwaardigheid in, maar dat stoort niet in dit verhaal.

Holly is een personage dat meteen zorgt voor gevoelens van sympathie. Je leeft mee met haar en gaat ook meteen mee denken aan de dader en de mogelijke wraak. De nodige humor en wraak is aanwezig, maar toch zat er wat herhaling in en miste er een beetje vernieuwing. Even tussen ons krijgt dan ook vier sterren.

★★★★
Titel: Even tussen ons | Leesfragment | Auteur: Jane Fallon | Uitgeverij De Fontein | Categorie: feelgood | Verkrijgbaar als paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789026149726 | Verkrijgbaar sinds: 23-06-020 | Recensent: Lore van Dun | Datum recensie: 09-08-2020 | Prijs: €20,- en e-book €9.99 | Bestellen<