Recensie Nee heb je door Hannie van Grol:
Relaxen op Bali

Bobbie is enigszins overwerkt en krijgt van haar baas de opdracht om voor drie maanden naar Bali te gaan om daar een time out te nemen en een klein klusje te klaren. Ze moet namelijk de uitkoop van een surfschool regelen, zodat er op die plek een luxe resort gerealiseerd kan worden. Ook woont haar zus met wie ze al negen jaar geen contact heeft gehad daar. Reden genoeg om deze opdracht dankbaar aan te nemen.

Op Bali aangekomen blijkt alles niet zo simpel te verlopen als dat ze gedacht had. Haar zus Lauren, met zoontje Morris, staat echt niet te springen om het contact weer te herstellen, maar Bobbie wordt gedoogd en mag van de logeerkamer gebruikmaken. Ook de eigenaar van de surfschool is er helemaal niet happig op om in te gaan op het voorstel van verkoop. Bobbie besluit daarom surflessen te gaan nemen om hem beter te leren kennen en op die manier invloed op hem uit te oefenen. En natuurlijk levert dat de nodige misverstanden en verwikkelingen op.

Nee heb je is een echte feelgoodroman die zich ook nog eens op het eiland Bali afspeelt, waar het leven veel relaxter is dan het gehaaste leven in Nederland. Bobbie leert langzamerhand genieten van de vrijheid, de rust, de witte stranden en de zon. Ook wordt er veel verteld over de cultuur, de rituelen en de natuur. Charlotte de Monchy woont op Bali en kan daarom ook zo treffend de sfeer van het eiland weergeven.

Het boek is geschreven vanuit het perspectief van beide zussen, zodat we een duidelijk beeld krijgen van de problemen die er spelen. De eerste helft van het boek kabbelt het verhaal wat voort, er gebeurt nog niet zoveel. Wel leren we het eiland Bali beter kennen met zijn gewoontes, rituelen en ceremonies, met zijn bewoners die genieten van het leven van alledag en ook de armoe komt voorbij. Nee heb je is een eigentijdse roman, luchtig en nuchter geschreven. Ook maatschappelijke problematiek zoals een overschot aan afval in de vorm van plastic komt aan de orde. Het boek is geschreven met humor, vooral in de dialogen. En zoals het een echte feelgoodroman betaamt, komt er natuurlijk een happy end. Voor de liefhebber van dit genre een echte aanrader.

Zomerlezen juni 2019

★★★
Titel: Nee heb je | Leesfragment | Auteur: Charlotte de Monchy | Uitgeverij Boekerij | Categorie: feelgoodromans | Uitvoering: paperback of E-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789022585979 | Verkrijgbaar sinds: februari 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie:20-06-2019 | Prijs: €15,99 | Bestellen