Valeria

Recensie Valeria door Sonja Hubregtse:
Sex & sangria

Voor liefhebbers van Sex and the City en Bridget Jones is Valeria het ideale boek. Momenteel zendt Netflix het eerste seizoen uit van de televisieserie Valeria, dat is gebaseerd op dit boek.

Valeria is 27 jaar en woont in Madrid. Om zich volledig op haar schrijverscarrière te richten, is zij net gestopt met haar baan. Helaas heeft zij een writersblock (ze is danig op zoek naar inspiratie, omdat haar deadline steeds dichterbij komt) en ook haar huwelijk loopt niet zoals ze zou willen. Gelukkig heeft ze veel steun én plezier met haar vriendinnen Carmen, Lola en Nerea hoewel ook zij genoeg problemen hebben. Ze delen lief en leed met elkaar; hun leven, werk en relaties.

Carmen is verliefd op een collega, Lola heeft een affaire met een verloofde man en als Nerea eindelijk verliefd wordt, heeft vooral Carmen daar ernstige twijfels over. En als Valeria Victor ontmoet, is ze wel erg onder de indruk van hem.

Allereerst wil ik graag opmerken dat er een opvallende wikkel om de kaft heen zit (deze kun je er afhalen), waardoor je meteen vier vrouwen ziet met een vrolijke uitstraling. Deze wikkel kun je eventueel gebruiken als boekenlegger.

In het begin van het boek moest ik even wennen. Er zit dan weinig verhaal in en naar mijn mening wordt het een beetje ordinair verteld. Het verhaal wordt enigszins overschaduwd door alles over seks. Gelukkig heb ik het hier over een paar pagina’s, want daarna kwam er een heerlijk verhaal naar boven over emoties, vurige liefde, vriendschap en jaloezie. Doordat er een aantal herkenbare situaties uit je eigen leven in voorkomen, heb je al gauw het idee dat je bij deze vriendinnengroep hoort. Je sluit de vriendinnen daardoor al snel in je hart en je zit echt in het verhaal. Je leeft mee met hun gebroken harten, geheimen en zorgen. Het is ook fijn dat het niet alleen over liefde en gebroken harten gaat, maar ook over problemen op het werk en dromen over de toekomst. Juist doordat er veel aspecten in voorkomen (ook verleidingen, ontrouw en twijfels), vind ik het een goed boek en iedere lezer zal zich er soms in kunnen herkennen. Het is overduidelijk een heerlijke feelgoodroman. De schrijfster heeft het in ieder geval erg gepassioneerd en gedetailleerd weten over te brengen. Het verhaal leest vlot en het boek is moeilijk weg te leggen. Ik heb het boek in ieder geval verslonden en kan niet wachten op deel twee van deze reeks die in oktober uit zal komen.

Valeria is een heerlijk feelgood-verhaal vol liefde, passie, erotiek en humoristische situaties.

★★★★
Titel: Valeria | Auteur: Elisabet Benavent | Xander Uitgevers | Categorie: Feelgoodroman | Uitvoering: paperback | 376 pagina’s| ISBN: 9789401612500 | Verkrijgbaar sinds: juli 2020 | Recensent: Sonja Hubregtse | Datum recensie: 04-08-2020 | Prijs: €15,- | Bestellen