De storm

Recensie De storm door Antoinette van Steeg:
Jens Christian Grøndahl is niet meer weg te denken uit de boekenwereld. Ondertussen heeft hij al een twintigtal titels op zijn naam staan, waarbij bij Uitgeverij Meulenhoff nu het zeventiende boek is verschenen. Vorig jaar las ik voor het eerst een boek van deze Deense auteur met de titel Vaak ben ik gelukkig en was ik zeer onder de indruk van zijn schrijfstijl en benadering. Ik keek dan ook erg uit naar De storm.

In De storm maken we kennis met de Kopenhaagse schrijver Adam Huus, die getrouwd is met Harriet. Midden in een storm zijn ze onderweg naar de dementerende vader van Harriet, Helge. Onderweg krijgt hij bericht dat zijn dochter Rebecca uit een eerder huwelijk in de problemen zit en hij besluit naar Rebecca te gaan, die hij al een aantal jaren niet gesproken heeft. Als hij haar eenmaal gevonden heeft, is ze zich van geen kwaad bewust en al snel kiest ze weer haar eigen pad.

Gedurende het verhaal lezen we over de onstabiele relaties die Adam kent en welke invloed dit heeft gehad op zijn keuzes en leven. Zo lezen we hoe hij Harriet heeft ontmoet, over zijn relatie met zijn zoon Peter en dochter Rebecca en ex-vrouw, maar ook over collega’s van Adam en zijn relatie met Helge, de vader van Harriet.

Dit hele gebeuren verweeft zich op een prachtige pakkende wijze door het verhaal heen, waarbij de storm een belangrijke rol speelt. Niet alleen de fysieke storm die over het land raast, maar ook de stormen in zijn leven. De lezer krijgt een goed beeld van Adam en zijn doen en laten. Op het einde blijkt dat elke storm uiteindelijk uitraast en tot rust komt, zo ook voor Adam.

De storm is een gedetailleerde roman die veel emoties kent. Niet alleen woede, verdriet, liefde en relaties passeren de revue, maar ook het thema #MeToo komt aan bod in De storm. Elke mens kent zijn stormen en problemen in het leven, maar ooit komt er een keerpunt in het leven. Dit is ook terug te lezen in dit boek. Achteraf bleek het allemaal een storm in een glas water.

Jens Christian Grøndahl heeft mij weer weten te raken met zijn nieuwste roman. Die is totaal niet vergelijkbaar met Vaak ben ik gelukkig, maar zijn benadering van het geheel zorgt bij mij voor veel leesplezier. De zinnen zijn bijzonder en kropen onder mijn huid. Ik wilde weten hoe het Adam zou vergaan en welke gedachten en ideeën hij had over alle gebeurtenissen. Ik ben fan van deze auteur geworden. Scandinavische auteurs hebben bij mij vaak een voorkeur en dit geldt ook zeker voor Jens Christian Grøndahl.

★★★★
Titel: De storm | Leesfragment | Auteur: Jens Christian Grøndahl | Uitgeverij Meulenhoff | Categorie: Romans | Thema’s : De kwetsbaarheid van het leven , De liefde | Verkrijgbaar als hardcover, E-book en luisterboek | 240 pagina’s | ISBN13: 9789029093484 | Verkrijgbaar sinds: oktober 2019 | Recensent: Antoinette van Steeg | Datum recensie: 05-12-2019 | Prijs: € 21.99 -E-book € 12.99 en luisterboek € 14.99  | Bestellen