Het eerlijkheidsexperiment

Recensie Het eerlijkheidsexperiment door Soraya Latten:

Wat als je een wildvreemde de waarheid over jezelf zou vertellen, iets wat misschien niemand anders weet? Dit is precies wat Julian Jessop wil bereiken als hij een boekje achterlaat in een café. Monica, de eigenares van het café, vindt het boekje en na de waarheid over Julian te hebben gelezen besluit ze de uitdaging aan te gaan en het boekje weer ergens anders achter te laten: vijf andere mensen zullen uiteindelijk het boekje vinden en hun persoonlijke verhaal hierin opschrijven. Hierdoor wordt de wens van Julian vervuld en worden deze zeven personen door middel van hun verhalen levenslang aan elkaar verbonden.

Het eerlijkheidsexperiment is een hartverwarmend en liefdevol verhaal waarin we de waarde zien van de waarheid spreken, ook als dat niet altijd makkelijk is. Ook laat het verhaal zien dat iedereen met dingen te maken heeft waar wij niets van weten en dat de buitenkant niets zegt over de binnenkant. Niet alleen een mooi boek om te lezen dus, maar ook met een prachtige boodschap voor alle lezers.

Het boek focust zich steeds op de persoon die het boekje van Julian in handen krijgt en zo zie je hoe elk van hen op een andere wijze met deze vondst omgaat. Waar de ene direct blij is met het boekje, willen anderen het het liefst direct weer ergens anders neerleggen en doen alsof ze het nooit gevonden hebben. Doordat je niet direct weet, of en welke waarheid ze in het boekje zullen opschrijven, ben je erg nieuwsgierig naar het personage waar je over leest en kun je niets anders dan benieuwd zijn naar wat je nog allemaal over diegene gaat leren. Clare heeft veel gevoel in elk van deze personages gelegd en dit voel je ook wanneer je over hen leest, ieder van hen zou een van je buren kunnen zijn of iemand die voor je staat in de rij bij de kassa.

Net als de personages is ook de omgeving door Clare levendig omschreven, waardoor je het gevoel hebt, alsof je de regen en zon kunt voelen en de geuren van het café van Monica kunt ruiken, doordat ze je dit gevoel geeft, zit je ook snel in het boek en is het lezen hiervan echt een genot. De schrijfstijl van Clare is verder meeslepend en vlot waardoor, ondanks dat het boek best dik is, je het gevoel hebt alsof je er doorheen vliegt en komt het einde veel sneller dan je als lezer zou willen.

Het boek bevat nog meerdere onverwachte plotwendingen en blijft je als lezer verrassen waardoor Het eerlijkheidsexperiment van begin tot het einde echt een feestje is om te lezen.

Clare Pooley werkte jarenlang in de reclamewereld, maar is nu fulltime schrijfster. Het eerlijkheidsexperiment is haar debuutroman en zal in meer dan 22 landen verschijnen.

★★★★
Titel: Het eerlijkheidsexperiment | Leesfragment | Auteur: Clare Pooley | Uitgeverij Cargo | Categorie: roman | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 352 pagina’s | ISBN13: 9789403186801 | Verkrijgbaar sinds: 11-06-2020 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 19-07-2020 | Prijs: €19.99 | Bestellen