Jongen verslindt heelal

Recensie Jongen verslindt heelal door Fany van Hemelen:
Jongen verslindt heelal is een prikkelend verhaal dat doet nadenken en op het einde naast hartverscheurend ook ongelooflijk spannend is. Ik was heel benieuwd of Eli Bell een band kreeg met zijn lang afwezige vader.

Eli Bell is een 12-jarige jongen uit Brisbane in Australië, die hoewel hij een harde jeugd kent en getuige is van verdriet en geweld, op zijn manier op zoek gaat naar een beter leven en nooit de hoop verliest. Het gezin van Eli is zeker apart. Zijn moeder is verslaafd aan drugs en samen met zijn stiefvader Lyle start ze een eigen drugshandel. Zijn broer August weigert dan weer te praten. Uiteindelijk komen beide jongens terecht bij hun vader als hun moeder gearresteerd wordt. Slim wordt hun nieuwe vriend en naast hun oppas eigenlijk ook een soort vader. Onmiddellijk wordt duidelijk dat, hoewel deze man een ruig verleden kent, hij het hart op de goede plaats heeft en het anders en beter wil doen dan in het verleden. Eli leert veel van hem en zo ziet hij tussen alle geweld en harde tijden door toch ook de schoonheid van het leven. Gelukkig is Eli ontzettend positief ingesteld en heeft hij een hechte band met zijn bijzondere broer August.

Dit boek speelt zich af in onder meer de jaren tachtig en de schrijver geeft tussendoor ook nog wat waargebeurde feiten mee uit de verschillende tijdsperiodes waar de avonturen zich afspelen. Uit het nawoord blijkt dat Trent Dalton gebeurtenissen uit zijn jeugd heeft verwerkt in dit verhaal. Slim heeft echt bestaan en is levensecht en met veel humor en warmte in dit speciale verhaal verwerkt.

In Jongen verslindt heelal is in het begin niet echt goed in te komen. De schrijfstijl is poëtisch en het boek lijkt soms magisch door de dromen van Eli en de wonderlijke manier van “praten” van August. Eli vertelt het boek vanuit zijn beleving en August tekent en schrijft woorden en tekens in de lucht. Deze speciale jongens veroverden vanaf het begin mijn hart. Toch heeft het lang geduurd voordat het verhaal me echt meenam, maar ineens was ik compleet betoverd door de prachtige zinnen, de thema’s en het aangrijpende verhaal.

Nadat Jongen verslindt heelal uit was, bleef ik verwonderd achter. De onbeantwoorde vragen bleven door mijn hoofd spelen en ik was stil van de subtiel verweven boodschap in dit coming of age-verhaal. Waar en in welke omgeving je opgroeit, daar heb je geen invloed op, maar welke keuzes je maakt en hoe je omgaat met de realiteit, dat is wel jouw beslissing.

Jongen verslindt heelal is net door deze keuzes een emotioneel en hoopvol boek. Het is een verhaal dat vol mooie gedachten en quotes zit, maar dat tijd nodig heeft om rustig tot je door te dringen en dat ook na het lezen eventjes moet bezinken. Ik ben ervan overtuigd dat dit een boek is om te lezen en te herlezen om zo nog veel meer het wonderlijke en fascinerende verhaal te ontdekken. Trent Dalton heeft zonder twijfel een weergaloos en origineel boek geschreven dat meer dan enkel fictie is.

★★★★
Titel: Jongen verslindt heelal | Leesfragment | Auteur: Trent Dalton | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: Romans | Uitvoering: paperback | 496 pagina’s | ISBN13: 9789402702637 | Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Fany van Hemelen | Datum recensie: 12-06-2019 | Prijs: €21,99 | Bestellen