Ponti

Recensie Ponti door Hannie van Grol:
In Ponti worden de verhalen van drie vrouwen verteld in drie verschillende verhaallijnen. Langzamerhand wordt duidelijk hoe deze verhalen in elkaar grijpen. Boven elk hoofdstuk staat genoemd vanuit welk perspectief dat hoofdstuk geschreven is en in welke tijd het zich afspeelt.

Het boek begint in 2003 met Szu, een zestienjarige, die samen met haar moeder en een tante in een vervallen huis woont in Singapore. Trefzeker worden de problemen die Szu heeft, zoals armoede, eenzaamheid en een moeilijke puberteit neergezet. Szu gaat naar school, maar heeft weinig contact met de andere leerlingen tot de rijke en sarcastische Circe op het toneel verschijnt. Ze sluiten vriendschap. Beide vriendinnen worden geconfronteerd met elkaars wereld die totaal verschillend is. Circe komt uit een rijk milieu in tegenstelling tot Szu, maar ze is erg geïnteresseerd in Szu’s moeder, de beeldschone Amisa, omdat zij korte tijd beroemd is geweest doordat ze meegedaan heeft in de film Ponti.

Ook het verhaal van Amisa wordt verteld, dat begint in 1968. Langzaamaan wordt uit de doeken gedaan hoe ze terecht is gekomen bij de film, die niet zo’n groot succes was als men gehoopt had. Haar leven verloopt niet gelukkig, haar huwelijk loopt op de klippen en ze rookt en drinkt om aan haar ellende te ontsnappen. In de puberteit van Szu wordt ze ziek en ze overlijdt.

Het verhaal van Circe begint in 2020 als ze in de put zit. Op haar werk wordt ze gevraagd om mee te werken aan een remake van de cultfilm Ponti. Dat roept bij haar veel herinneringen op en uit haar oogpunt krijgen we haar kant van de zaak te zien. Ook de verwijdering die er plaats heeft gehad tussen Szu en Circe wordt beschreven en uiteindelijk doet ze een poging om het contact te herstellen.

De titel van het boek is dus tevens de titel van de film waarin Amisa de rol van Ponti vervult, een gevaarlijk en razend monster dat door haar verleidelijke schoonheid veel onheil kan stichten. In het begin heeft de film weinig succes, toch wordt die voor zo belangrijk gehouden dat er in 2020 een remake van gemaakt gaat worden.

Het verhaal is knap geconstrueerd, de verhaallijnen lopen door elkaar heen, maar zijn nergens verwarrend. Wat af en toe wel lastig is, is het gebruik van veel Singaporese woorden en begrippen die niet overal uitgelegd worden. De vaart is ook soms uit het verhaal en er wordt over veel dingen verteld die niet meteen met het centrale thema te maken hebben, maar meer een sfeerimpressie van het leven in Singapore geven.

De film Ponti is het verbindende thema in de drie verhalen, maar ook andere thema’s komen aan de orde, zoals herinneringen en de impact daarvan, eenzaamheid, armoede en het leven in Singapore. Ook staat het boek vol met contrasten. Dood en leven komen ter sprake, maar ook schoonheid en afzichtelijkheid, schijn en werkelijkheid, realisme en mediumschap.

Ponti is een intrigerend boek. De driehoeksverhouding tussen de drie vrouwen wordt duidelijk uiteengezet. De mannen in dit boek spelen zijdelings een rol. De emoties worden goed neergezet, alleen soms heb je het gevoel dat meer verdieping op z’n plaats geweest zou zijn. Geen van de drie vrouwen geeft je namelijk het gevoel dat je er heel veel sympathie voor voelt, terwijl er wel aan geraakt wordt.

Ponti is een prettig boek om te lezen en is zeker voor wie houdt van vreemde culturen en de gebruiken daarin een aanrader.

★★★
Titel: Ponti | Auteur: Sharlene Teo | Uitgeverij De Bezige Bij | Categorie: Romans | Uitvoering: paperback | 336 pagina’s | ISBN13: 9789403123608 | Verkrijgbaar sinds: augustus 2018 |Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 16-01-2019 | Prijs: €22,99 | Bestellen