Recensie Vrucht van de leugen door Hannie van Grol:
Een leugentje om bestwil

Vrucht van de leugen begint als Harko Vroom begraven wordt. Harko was de beste vriend van hoofdpersoon David, die in zijn werkzame leven correspondent is bij een krant. Door deze uitvaart komen herinneringen boven aan hoe ze vrienden zijn geworden, welke relaties een rol hebben gespeeld in hun leven en hoe ze toch uiteindelijk uit elkaar zijn gegroeid.

Dolf de Vries, bijna 82 jaar, is een bekend toneelspeler. Ook in films en televisieseries heeft hij veel rollen gehad. Bovendien heeft hij al diverse boeken op zijn naam staan. Zijn laatste boek Vrucht van de leugen is weer een boeiende roman geworden.

Hoofdpersoon David is opgegroeid in een streng christelijk gezin en heeft zijn opvoeding als zeer beklemmend ervaren. Om hieraan te kunnen ontsnappen maakte hij vaak gebruik van ‘een leugentje om bestwil’, zoals hij dat zelf omschreef. Het werd zijn tweede natuur om de waarheid te omzeilen en soms zijn grenzeloze fantasie het over te laten nemen. Ook in zijn relaties wist hij met gemak een onwaarheid te vertellen om niet de confrontatie hoeven aan te gaan en zichzelf meer vrijheid te gunnen. Als lezer ben je precies op de hoogte van wat klopt en wat een leugen is. Met David ga je op zoek naar zijn ware Ik en langzaam maar zeker ontdek je hoe David zo geworden is, hoe hij gevlucht is in het huwelijk, gescheiden is, welke relaties nog meer belangrijk voor hem waren en hoe zijn leven uiteindelijk verliep.

Ook zijn vriendschap met Harko, die dateert vanaf de middelbare school, komt uitvoerig ter sprake. Een grotere tegenstelling tussen de gezinnen van de twee vrienden is bijna niet denkbaar. David was heel graag bij Harko en zijn ouders, waar de sfeer veel vrijer en losser was dan in zijn eigen gezin. Hoewel David en Harko heel verschillend waren, waren ze goede vrienden. Maar die vriendschap verwaterde later. De ware toedracht van alles wordt pas op het eind van het boek helemaal duidelijk.

Vrucht van de leugen is een prachtig geschreven boek dat je vanaf het eerste moment pakt. Het taalgebruik van de auteur is prettig om te lezen en goed te volgen. Dolf de Vries heeft een boeiende woordkeus en het boek geeft je de nodige stof tot nadenken. Wanneer is een leugentje gerechtvaardigd en wanneer is er sprake van bedrog? Dat dilemma wordt heel duidelijk neergezet door de schrijver, zodat je op het eind van het boek opeens anders aankijkt tegen bepaalde gebeurtenissen. Vrucht van de leugen is echt een aanrader als je van een goede roman houdt waarin niet geschuwd wordt om diep-menselijke problemen te bespreken.

★★★★
Titel: Vrucht van de leugen | Auteur: Dolf de Vries | Uitgeverij Elmar | Categorie: Romans | Uitvoering: paperback | pagina’s | ISBN13: 9789038927022v| Verkrijgbaar sinds: april 2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 24-06-2019 | Prijs: €19,99 | Bestellen