De verboden belofte

De verboden belofteRecensie De verboden belofte door Jolanda Kalkman:
De Highlands in Schotland, 1940. Hier zal een belofte het lot veranderen van twee vrouwen die tientallen jaren na elkaar leven…

Invermoray House, Schotland eind augustus 1940
Kate is onderweg naar haar nieuwe baan en haar nieuwe tijdelijke thuis in Invermoray House. Een enorm huis met veel achterstallig onderhoud. De bedoeling van de eigenaresse, Liz Langley-McLay, is om er een goed lopende unieke b&b van te maken en daar is Kate de perfecte vrouw voor om dat voor elkaar te krijgen. Maar haar zoon, James, denkt hier heel anders over en Kate komt er al gauw achter dat er heel weinig geld is voor de enorme verbouwingsplannen. Wanneer Kate een beetje rondkijkt in de bibliotheek van het huis, valt haar oog op een oude familiebijbel. Ze kan haar nieuwsgierigheid niet bedwingen en opent het boek. Dan valt haar oog op de stamboom die in het boek staat. Tussen alle generaties namen staat er een die enorm opvalt door de dikke zwarte pennenstreek door haar naam: Constance Amelia Rose McLay. Kate vraagt zich onmiddellijk af wat zij op haar geweten moet hebben gehad om met zo veel kracht uit haar familiegeschiedenis te zijn geschrapt.

De verboden belofte is een heerlijke roman die geschreven is door Lorna Cook. In dit verhaal lees je hoe één belofte het lot van twee vrouwen die tientallen jaren na elkaar leven, weet te veranderen. Hiervoor neemt ze je twee keer mee op reis, afwisselend lees je over het verhaal van Constance in 1940 en dat van Kate in 2020. Beide verhalen weet Lorna Cook zo levendig en kleurrijk te beschrijven, zodat het lijkt alsof je er zelf bij bent geweest.

Al vanaf het eerste hoofdstuk zit je helemaal in het verhaal en wil je graag weten hoe het afloopt en wat de twee totaal verschillende verhaallijnen aan elkaar weet te koppelen. Al gauw kom je erachter dat beide vrouwen hun hart beginnen te verliezen aan een onmogelijke liefde. Liefde, haat, vertrouwen en verraad liggen steeds dicht bij elkaar en zorgen ervoor dat het verhaal je steeds aan het lezen houdt. En dat alles speelt zich af op slechts één plek, Invermoray House. Een plek met een lange en indrukwekkende geschiedenis vol geheimen!

Ik heb erg genoten van het boek. Ik vind dat Lorna Cook een prettige schrijfstijl heeft. Het boek leest vlot achter elkaar weg en door de beeldende en uitgebreide omschrijvingen zie je het huis met alles erop en eraan zo voor je alsof je zelf in de Schotse Hooglanden bent. Doordat je steeds heen en weer in de tijd springt, blijf je aan het lezen. Je vraagt je steeds af hoe het andere verhaal verder zal gaan, terwijl het verhaal langzaam steeds meer van zijn geheimen prijs weet te geven. Ik vind dat ze dat op een juiste wijze heeft gedaan. Juist omdat ze niet gelijk te veel prijsgeeft waardoor je nieuwsgierig blijft.

Wanneer ik een boek lees waarbij twee tijdslijnen door elkaar heen lopen, vind ik vaak het verleden interessanter dan het heden, maar in dit boek is dat helemaal niet zo. Het enige wat ik miste, waren van die prachtige zinnen die je soms in een boek tegenkomt, die je het liefst zo over wilt schrijven, omdat je ze nooit meer wilt vergeten. Zulke zinnen kom je helaas niet echt tegen in de tekst, terwijl ze er wel heel goed in hadden gepast. Aan de andere kant zorgt het ontbreken hiervan er wel voor dat je de vaart in het lezen behoudt.

Denk je aan Schotland, dan denk je natuurlijk gelijk aan Nessie, het monster dat in Loch Ness zou leven. Erg leuk dat de schrijfster ook in dit boek een monster verzint, het Monster van Loch Invermoray. Dit past helemaal bij alle mythes die al bekend zijn. Maar of er zich daadwerkelijk een monster in dit loch schuilhoudt, daar moet je zelf achter zien te komen!

“Ze zeggen dat het zien van het Monster van Loch Invermoray een goed voorteken was. Dat ze altijd als ze verscheen een heel leven lang geluk bracht aan degene die haar zag. Maar dat was toen, en het is verdomd lang geleden dat ze voor het laatst is gezien. Blijkbaar gunt ze ons tegenwoordig niets meer.”-Lorna Cook

De verboden belofte is een heerlijke aanrader waarin je jezelf uren zult gaan verliezen in het verhaal!
awbruna

★★★★
De verboden belofteTitel: De verboden belofte | Oorspronkelijke titel: The Forbidden Promise | Leesfragment | Auteur: Lorna Cook | Vertaling: Anna Livestro | Uitgeverij: A.W. Bruna | Categorie: historische romans | Verkrijgbaar als: paperback en e-book | 415 pagina’s | ISBN13: 9789400510982 | Verkrijgbaar sinds: 02-02-2021 | Recensent: Jolanda Kalkman | Datum recensie: 06-05-2021 | Prijs: €20.00, e-book €9.49 | Bestellen