Een tuin vol geheimen

Recensie Een tuin vol geheimen door Hannie van Grol:
Mode en een oud landhuis

Dit boek vertelt het verhaal van vijf generaties vrouwen vanaf koning Edward van Engeland via de Tweede Wereldoorlog naar de huidige tijd in Londen.

Sylvie Dearlove keert terug naar het landhuis van haar familie vanuit New York, waar haar bedrijf failliet is gegaan. Ze was modeontwerpster, had in het begin veel succes, maar door allerlei omstandigheden kwam er een eind aan een goedlopend bedrijf. Gedesillusioneerd besluit ze terug te gaan naar Engeland. Bovendien is de verhouding met haar vriend Ben ook niet meer optimaal.

Met een behoorlijke burn out en de nodige angst- en paniekaanvallen gaat ze terug naar Bledesford, het landhuis waar ze opgegroeid is. Daar wonen haar ouders, haar grootmoeder Gigi en haar overgrootmoeder Lizzy ook nog. Het landhuis ziet er oud en vervallen uit en de ouders van Sylvie zijn gedwongen alles te verkopen om hun schulden af te kunnen lossen. Ze vragen haar mee te helpen alles op te ruimen om er weer een redelijk uitziend geheel van te maken. Samen met haar vriendinnen Penny en Tabs stort ze zich op deze klus. Ze beginnen de zolder onder handen te nemen waar ze dozen en koffers vol kleren tegenkomen. Het blijkt te gaan om mode die door de verschillende generaties gedragen is. En natuurlijk is dat in het straatje van Sylvie die al haar hele leven geobsedeerd is door kleding, versierselen en bijpassende juwelen. Ze komen de meest prachtige creaties tegen en langzamerhand begint het weer een beetje te kriebelen bij Sylvie.

Een jeugdvriend van Sylvie wordt gevraagd om de tuin om het huis heen weer toonbaar te maken, zodat de verkoopwaarde zal stijgen. Overgrootmoeder Lizzy die erg oud is en steeds verder achteruitgaat, is fel tegen de verkoop. Maar de situatie is onhoudbaar geworden. Hoe gaat zich dit ontwikkelen en komt er misschien toch nog een oplossing? Bij het opruimen stuit Sylvie op twee geheimen die datgene wat ze weet over haar familie, helemaal onderuit halen. Ze probeert achter de waarheid te komen door op onderzoek uit te gaan en ontdekt dan ook nog welke rol haar betovergrootmoeder Rose speelde.

Een tuin vol geheimen start heel traag, er wordt erg veel verteld over de kleding uit de vorige eeuw, bij welke gelegenheden die gedragen werd en welke versierselen en juwelen erbij horen. Door deze ontdekking voelt Sylvie toch weer dat haar interesse voor de mode nog steeds aanwezig is en langzamerhand begint ze weer voorzichtig met het maken van schetsjes. Het duurt zeker tot voorbij de helft van het boek voor de geheimen boven tafel komen en de zoektocht naar de waarheid begint. Maar dan wordt de interesse van de lezer ook helemaal gewekt en blijft het verhaal boeien tot uiteindelijk duidelijk wordt wat er allemaal gespeeld heeft in deze vijf generaties.

Het verhaal springt heen en weer tussen heden en verleden en wordt afgewisseld door krantenartikelen, fragmenten uit brieven en dagboeken. Op die manier krijgen we een goed beeld van de geheimen die bij de vijf vrouwen aanwezig waren. Allerlei misverstanden en onbegrip zorgen voor interessante ontwikkelingen. Op het eind van het boek zijn de familieverhoudingen blootgelegd en is duidelijk waarom iedereen zich gedraagt zoals hij of zij doet. Op een traag begin na, dat wel heel veel informatie bevat voor de liefhebber van allerlei kleding en vintage mode, wordt toegewerkt naar het boven tafel krijgen van de familiegeheimen en een verrassend slot.

★★★
Titel: Een tuin vol geheimen | Leesfragment | Auteur: Kelly Doust | Uitgeverij: HarperCollins | Categorie: Historische romans | Verkrijgbaar als paperback en E-book | 416 pagina’s | ISBN13: 9789402703382 | Verkrijgbaar sinds: 23-07-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 22-08-2019 | Prijs: €17,99 (E-book €12,99) | Bestellen