Holy Trientje

Recensie Holy Trientje door Hannie van Grol:
Een strijdbare activiste

Holy Trientje is deels op waarheid gebaseerd. In 2012 drong de toen 82-jarige Amerikaanse non Megan Rice een nucleaire opslagplaats binnen, waarvoor ze een gevangenisstraf opliep. Anne-Gine Goemans was hiervan zo onder de indruk dat ze besloot er een roman over te schrijven. Ze bezocht de non toen ze vrij was gekomen en bezocht andere plaatsen op de wereld, zoals Fukushima (bekend van de ramp met de kernreactor) en de Marshalleilanden, waar de Amerikanen korte tijd na de oorlog atoomproeven uitvoerden. Dit deed ze om de roman zo waarheidsgetrouw mogelijk te laten verlopen. In haar boek geeft ze blijk van gedegen onderzoek, ze weet waar ze het over heeft.

Holy Trientje bestaat uit twee delen. In het eerste deel maken we kennis met de personen die in het tweede deel samen actie ondernemen tegen alle atoomwapens. De initiatiefneemster van de actie is Zuster Trientje, zij voelt dat ze geroepen is om deze manifestatie te gaan leiden. Om te weten waar ze rekening mee moet houden, stuurt ze haar nicht Regina naar Amerika om zuster Kathleen (Megan Rice) te gaan interviewen en de fijne kneepjes van haar te leren.

Ook lezen we het verhaal over Yoshida die te maken heeft gekregen met de gevolgen van de kernramp in Fukushima.
We leren ook Bonnie kennen die opgroeide op de Marshalleilanden, van waar ze na de atoomproeven geëvacueerd werd naar een ander eiland. De desastreuze gevolgen hiervan waren al terdege merkbaar onder de bevolking.
Ook Hansje en haar kleinzoon Arend worden geïntroduceerd. Hansje is de nicht van zuster Trientje, die al actie voerde voor legale abortus toen Hansje optrad als fotografe. Kleinzoon Arend zal haar taak gaan overnemen bij deze actie.
In het tweede deel komen deze personen bij elkaar om samen de actie voor te bereiden en uit te voeren. Zuster Trientje gaat zelf ook mee en samen met Bonnie voert ze de protestactie uit.

De auteur had haar grote doorbraak met Honolulu King, met Holy Trientje heeft ze een heel ander onderwerp aangesneden. Maar wel weer geeft ze blijk goed op de hoogte te zijn van de verschillende situaties zoals die in deel 1 van dit boek beschreven zijn. Ze beschrijft de mens achter het leed, niet op een zware manier, maar wel heel treffend. De gevaren en gevolgen van het gebruik van atoomwapens en kernenergie worden heel duidelijk verwoord in een verhalende sfeer. Hier en daar klinkt ook humor door, wat het boek prettig maakt om te lezen. Al voelt het treffen van de personen in het tweede deel een beetje al te toevallig, toch heeft Anne-Gine Goemans een boek geschreven dat het lezen meer dan waard is. Het onderwerp is zeer actueel, gepresenteerd in een luchtige sfeer, maar wel met gedegen kennis van zaken.

★★★★
Titel: Holy Trientje | Leesfragment | Auteur: Anne-Gine Goemans | Uitgeverij Ambo|Anthos | Categorie: historische romans| Verkrijgbaar als paperback, dwarsligger en E-book | pagina’s | ISBN13: 9789026334221 | Verkrijgbaar sinds: 29-08-2019 | Recensent: Hannie van Grol | Datum recensie: 23-10-2019 | Prijs: €22,99 ( Dwarsligger €18,99, E-book €12,99) | Bestellen