Kaf

Recensie Kaf door Soraya Latten:
Het bloederige oproer tegen de stoomdorsmachines

Journalist Noel Crux wordt door zijn werkgever na verschillende schandalen naar het Engelse platteland gestuurd. Maar juist op dit stukje land blijken er genoeg mogelijkheden te liggen voor spannende verhalen. Door o.a. zijn krantenartikelen besluiten de dorpelingen in opstand te komen tegen de industrie die hun banen afpakt. Bern Roffels leidt als kapitein Swing deze rebellengroep. Al snel moeten alle pachters vrezen voor hun machines en drijft de rebellengroep de landheer tot waanzin. Al gauw is de status van Crux hersteld en leest het hele land de verhalen van hem, maar de druk op Bern wordt steeds groter en als zijn zusje bij een andere rebellengroep belandt, wordt het spel steeds gevaarlijker.

“Wij verklaren hiermee dat de stoomdorsmachine de vijand van het volk is. Wij zweren dat wij alles zullen doen wat nodig is om de machine die ons en ons gezin het brood uit de mond stoot, te vernietigen en te verbranden.”-Kees Uittenhout

Dit boek bespreekt de zware tijd van de Industriële Revolutie vanuit het gezichtspunt van journalist Crux, daardoor krijgt het verhaal een bijzonder tintje. Elk nieuw hoofdstuk wordt ingeleid door een krantenartikel waardoor niet alleen de lay-out van het boek erg interessant is, maar wat ook het verhaal steeds een nieuwe boost geeft.
Het boek speelt zich af in de 19e eeuw en dit is door de schrijver op een unieke en zeer levendige manier verwoord, waardoor je echt wordt meegesleept in het verhaal.

“Is een leven met valse hoop niet beter dan leven zonder hoop”-Kees Uittenhout

De personages zijn door schrijver Kees Uittenhout op een prachtige manier neergezet, waardoor de karakters echt tot leven komen. Meer dan eens waan je je in de periode waarin deze mensen moesten vechten voor hun leven en door meer dan één persoon werden uitgebuit. Wat nog een erg sterk punt aan dit boek is dat hoofdzakelijk de ‘gewone’ man aan het woord is. Dit maakt dat er geen spectaculaire dingen gebeuren, maar de gebeurtenissen juist realistisch en goed te begrijpen zijn. Je voelt je als lezer aangetrokken tot de meeste van deze alledaagse personen, zoals de dorpsslachter die elke keer weer een traan laat om de dieren die hij doodt, de simpele maar vredelievende smid, de zoon van de landheer die niet alleen arrogant maar ook wreed is en nog vele andere waarvan je zult houden en sommige zult haten en vrijwel alle in je hart zult sluiten.

Kees Uittenhout schreef voor Kaf drie andere romans waarbij hij net als bij Kaf de kleine mens in grote wereldgebeurtenissen aan het woord laat. Voordat hij begon met schrijven, was hij groot grafisch ontwerper. Zo ontwierp hij met Henny Knoet het logo van de Efteling.

★★★★★
Titel: Kaf | Auteur: Kees Uittenhout | Uitgeverij Elikser | Categorie: Historische romans | Uitvoering: paperback | 543 pagina’s | ISBN13: | Verkrijgbaar sinds: 23-03-2019 | Recensent: Soraya Latten | Datum recensie: 02-09-2019 | Prijs: €24,50 | Bestellen